Sentimentul aneantizant al maculaturiiÎn 2009, în librăriile Diverta au crescut vînzările la cîteva volume de fantasy.
E vorba de fantasy furajer, maculatură pentru midinete adolescente sau bovarice rudimentare în căutare de escapism supranatural.
Bineînţeles că nu se comunică nici un fel de cifre, pentru că în România, industria editorială şi retailul de carte sînt lovite de secretomanie.
Nu se ştie decît cu aproximaţie care este piaţa de carte, care sînt cifrele de afaceri ale editurilor, nu se cunosc tirajele şi numărul de exemplare vîndute.
Ce ascunde această opacitate ?
SAGA "TWILIGHT" – apăruta la editura RAO domină primele 3 pozitii ale Topului Diverta, dupa cum urmează: LUNĂ NOUA, ECLIPSA şi ZORI DE ZI, iar prima carte din serie, “Amurg” – chiar şi dupa mai mult de un an şi jumatate de la lansare – este încă în top 5 (poziţia a 5-a).
Topul celor mai vîndute cărţi la DIVERTA în 2009 este:
1. LUNA NOUA - Stephenie Meyer, ed.Rao
2. ECLIPSA - Stephenie Meyer, ed.Rao
3. ZORI DE ZI - Stephenie Meyer, ed.Rao
5. AMURG - Stephenie Meyer, ed.Rao
Restul topului este alcătuit din dejecţii consumate cu nesaţ de coafeze, vînzătoare, dactilografe şi alte asemenea cocomîrle şi gasteropode care aspiră să-şi depăşească nivelul şi statutul prin frunzăreala de celuloză maculată cu cerneală tipografică.
(4. MANÎNCĂ, ROAGĂ-TE, IUBEŞTE - Elizabeth Gilbert, Humanitas, 6. FETELE BUNE AJUNG ÎN RAI FETELE RELE AJUNG UNDE VOR - Erhardt Ute – Nemira,7. NIŞTE RĂSPUNSURI - Mihaela Radulescu, Polirom,8. ÎNVINGĂTORUL ESTE INTOTDEAUNA SINGUR - Paulo Coelho, Humanitas,9. TRĂIESC, DECI MĂ ABŢIN - Mihaela Bilic, Coreus Publishing,10. DINCOLO DE BINE DINCOACE DE RĂU - DESPRE IUBIRE - Alice Nastase, Aurora Liiceanu, Nemira)
TOP SF : vînzări
1."Copiii lui Hurin" - J.R.R.Tolkien (RAO)Această culegere de povestiri aparţine genului fantasy, dar pentru geniile marketingului de la Diverta, este SF pur şi dur ! :))
2."Poarta" - Frederik Pohl (ed.Nemira)
3."Clanurile de pe Alpha" - Philip K.Dick (ed.Nemira)4."Warcraft 1 - Ziua dragonului" (ed.Amaltea)
5."Omul din castelul înalt" - Philip K.Dick (ed.Nemira)Probabil că puţoii de pe la licee au mai cumpărat cu banii babacilor şi altceva decît iarbă, pen'că la "mol ie cul şi ie trendi" !
În topul cărţilor pentru copii, pe primul loc se află (cum altfel ?), "Harry Potter şi talismanele morţii" de J.K.Rowling.
Ca pondere procentuală pe domenii, pe primul loc se află beletristica (30,59%),pe locul doi, cartea pentru copii (19,05%), pe locul trei "hobby" (carte utilitară, probabil) cu 10,50% (în acest domeniu, Diverta a inclus "Atlasul de mitocănie urbană",un curs de legislaţie rutieră, "Ardealul pohta ce-a pohtit", etc. !?!).
Ponderea geografic-cantitativă plasează Bucureştiul pe primul loc la vînzările de carte în 2009, cu 43,41%, apoi regiunea de nord-vest cu 12,86%, regiunea vest cu 10,95% şi regiunea sud cu 8,42%.
Diverta a realizat un top 10 în funcţie de valoarea vînzărilor în 2009.
RAO şi GRUPUL EDITORIAL CORINT îşi pastrează poziţiile (locul 1, respectiv 3) şi în acest an, iar pe poziţia doua avem o urcare spectaculoasă (cu 5 poziţii) a editurii TREI. POLIROM este în scădere cu doua poziţii, iar LITERA INTERNATIONAL în urcare cu trei poziţii.
1. RAO
2. Editura TREI
3. GRUP EDITORIAL CORINT
4 .POLIROM
5. LITERA INTERNATIONAL
6. GRUP HUMANITAS
7. ALL
8. NEMIRA
9. HOUSE OF GUIDES
10.GIRASOL
STUDIU GFK România - 2009"Realitatea este că peste jumătate dintre români nu citesc deloc, iar încă o treime deschid o carte de cîteva ori pe an sau chiar mai rar, conform unui studiu realizat de compania de cercetare de piaţă Gfk România.
Populaţia din mediul urban citeşte de patru ori pe lună, adica de două ori mai des decît persoanele din mediul rural, cea mai mare frecvenţă fiind întîlnită în randul persoanelor cu studii superioare, care obişnuiesc să citească de opt ori într-o lună.
(
Probabil că cei care citesc zilnic intră la statisticile privind perversiunile şi patologia urbană ! :) - nota mea ! )
Cele mai citite cărţi sunt cele de literatură sau beletristică, cele de specialitate şi cărţile despre hobby-uri. În schimb, cărţile SF, de psihologie, de auto-educare sau de memorii înregistrează un interes mai scăzut.
Aceste obiceiuri de lectură se reflectă şi în comportamentul de cumpărare al consumatorilor români, piaţa fiind în scădere.
În 2009, un român din zece a cumparat cărţi, iar doi cumpărători din zece au făcut cărţile cadou, conform studiului Gfk România.
Iar bugetul alocat este şi el destul de restrîns, avand în vedere că doar 8% dintre români au plătit mai mult de 50 de lei pentru cea mai recentă achiziţie de carte în timp ce mai mult de jumătate dintre cumpărători au cheltuit cel mult 20 de lei.
Pe ce se duc banii românilor ? Pe telefoane mobile, băutură şi ţigări !"
2009 : PIAŢA ROMÂNEASCĂ DE CARTE ESTIMATĂ LA 65 DE MILIOANE DE EUROPentru comparaţie,piaţa britanică de carte a atins în 2009, 4 miliarde de lire sterline şi a produs 855 de milioane de exemplare !
"Piaţa de carte continuă şi în 2010 să se resimtă pe fondul crizei, editurile optînd pentru măsuri precum raţionalizarea tirajelor, reducerea bugetelor de promovare sau a numărului de angajaţi.
În acest context, principalul obiectiv al editurilor pentru 2010 este păstrarea cifrelor de afaceri din 2009, după scăderea pieţei cu aproximativ 30% faţă de 2008. Editurile susţin că nu sunt şanse ca piaţa de carte să revina în acest an la nivelul din 2008.
„Scaderea cifrei de afaceri a editurilor Polirom si Cartea Romaneasca a fost sub valoarea medie estimata pentru vanzarile de carte in 2009, si anume de aproximativ 19%”, sustine Claudia Fitcoschi, redactor de promovare in cadrul Departamentului de Promovare si Relatii cu Presa al editurii Polirom.
La finele anului trecut, editura Nemira, una dintre primele edituri particulare de pe piata romaneasca, a cerut intrarea in faliment, pe fondul scaderii vanzarilor si al problemelor financiare generate de criza economica. Exista insa si exceptii de la regula scaderii cifrelor de afaceri.
Astfel, editura Litera a avut anul trecut o cifra de afaceri mai mare cu 50% fata de 2008, cand a inregistrat 4,5 milioane de euro, potrivit Cristinei Babus, coordonator PR al editurii.
Nici grupul editorial Rao nu pare a fi intampinat dificultati financiare in 2009, Adina Daczo, coordonator marketing in cadrul Rao apreciind ca cifra de afaceri a editurii in 2009 a fost in usoara crestere fata de 2008, fara a avansa insa date concrete.
Printre masurile „anticriza” adoptate de editurile de carte se numara micsorarea tirajelor in favoarea numarului de titluri editate, reducerea bugetului de publicitate, parteneriate de tip barter, politici mai flexibile in ceea ce priveste promotiile, rationalizarea stocurilor, sistarea livrarilor la difuzorii cu datorii mari, cat si reducerea numarului de reprinturi.
Per ansamblu, piata de carte din Romania s-a confruntat cu o scadere accentuata a cererii de carte, fiind astfel afectate majoritatea editurilor.
În 2009 piata editoriala a inregistrat un recul de aproximativ 35%-40%, estimeaza reprezentantul Polirom.
„Piata editoriala este insignifiantă raportata la populatia Romaniei, fiind depasiti de tari mai mici din estul Europei. In ultimii ani, evolutia ei a fost una pozitiva, dar din pacate cresterea a fost oprita brusc de criza, incepand cu sfarsitul anului 2008.
La nivelul salarial din Romania, cartea ramane pentru multi un lux, iar precautia excesiva in consum la sfarsitul lui 2008 si 2009 s-a resimtit puternic in vanzarea cartilor, astfel ca s-a produs o scadere cu 50 de procente a cererii de carte”, apreciaza Cristina Babus.
Dupa ani de cresteri, piata de carte a fost luata pe nepregatite de regresul din ultimul an si jumatate.
Astfel, majoritatea librariilor au consemnat scaderi ale vanzarilor cu valori cuprinse intre 15%-30%.
Reprezentantul Polirom apreciaza ca tendinta de scadere a pietei de carte se mentine si in acest an.
„Bibliotecile nu mai dispun de fonduri de achizitii, profesorilor nu li s-au acordat sumele legale destinate achizitiei de carte, au disparut multe librarii mici din cauza impozitului forfetar sau a cresterii fiscalitatii, legea promovarii culturii scrise nu este aplicata”, puncteaza Claudia Fitcoschi.
Diverta, unul dintre cei mai mari retaileri de carte din Romania, nu a trecut impasibil pe langa criza economica, anul trecut punand „lacatul” la 11 magazine cu suprafete mici din tara.
Pe de alta parte insa, lantul Diverta a pus bazele a trei magazine noi, in acelasi an. In ceea ce priveste valoarea pietei de carte in 2009, Managerul de PR&Communication de la Diverta apreciaza ca „piata de carte din Romania in 2009 se caracterizeaza printr-o valoare de aproximativ 65 de milioane de euro, incluzand si valoarea segmentului scolar”.
„Comparativ cu anii trecuti, cand evolutia pietei de carte in Romania a inregistrat un ritm de crestere anual in medie de 20%, in 2009 ne-am confruntat cu un trend descendent concretizat intr-o scadere cu aproximativ 30% fata de anul precedent. De asemenea, am asistat in 2009 si la o diminuare a tirajelor”, adauga Flaviu Pastor. Ce urmeaza in acest an?
„Pentru 2010, ne asteptam ca valoarea pietei de carte sa se situeze la nivelul anului 2009”, a concluzionat reprezentantul Diverta.
Retailerul a avut in 2008 o cifra de afaceri de 47 milioane de euro.
Mentinerea la nivelul de anul trecut este si obiectivul Polirom in 2010.
„Data fiind instabilitatea legislatiei fiscale si a unor proiectii pe termen mediu privind vanzarile de carte, obiectivul pentru 2010 este mentinerea vanzarilor la nivelul celor din 2009”, declara reprezentantul Polirom. Editura a inregistrat in 2008 o cifra de afaceri de circa 6,8 milioane de euro.
Profilul cititorului de carte s-a schimbat si continua sa se schimbe sub influenta actualului climat economic.
Astfel, daca in 2008 cititorul opta sa achizitioneze o carte in functie de calitatea acesteia, in prezent se remarca reorientarea preferintelor spre carti cu buget redus.
Claudia Fitcoschi apreciaza ca principalele criterii de selectie ale cititorului in achizitionarea unei carti sunt pretul, numele autorului si ca ultim criteriu valoarea cartii.
„Piata de carte din Romania se afla in plina criza economica si acest fapt s-a reflectat in comportamentul si in bugetul consumatorilor (...) clientii au avut o atentie sporita in alegerea cartilor si un buget foarte bine calculat, chibzuind mult inainte de a lua decizia achizitionarii si limitandu-se la un numar mai mic de volume cumparate fata de anii trecuti”, sustine Cristina Babus. In acest context, promotiile au jucat un rol important in stimularea vanzarilor.
„Am observat o orientare spre produse aflate in promotii si oferte, insa consumatorul Diverta a optat tot pentru produse care reflecta o dorinta pentru ceva special, gust si rafinament.(
Se vede mai sus cît de sofisticat este consumatorul Diverta ! :))Si pentru 2010 beletristica va domina ca si vanzari, urmata de cartea pentru copii - daca facem o segmentare pe domenii - insa cu siguranta vom intalni si in acest an bestselleruri din domenii precum business, hobby, autoeducare etc.”, declara Flaviu Pastor.
Romanii sunt mult mai atenti la alegerea cartilor, au un buget foarte bine calculat si se limiteaza sa cumpere un numar mai mic de volume fata de anii trecuti." - Cultura