30.09.2010

PORTLAND ARTS & LECTURES 2010 : MARGARET ATWOOD & URSULA K. LE GUIN

PORTLAND ARTS & LECTURES 2010 : Margaret Atwood & Ursula K. Le Guin debate science fiction vs. "realism",
Thursday, September 23, 2010 at 7:30 p.m., Arlene Schnitzer Concert Hall

Together In Conversation : Margaret Atwood & Ursula K. Le Guin
Portland, Oregon, USA.


Afișaj hollywoodian pentru dialogul celor două scriitoare

PORTLAND ARTE & LECTURI 2010 : O conversație între Margaret Atwood & Ursula K. Le Guin
Margaret Atwood & Ursula K. Le Guin dezbat tema science fiction vs. „realism”, Joi 23 septembrie 2010, 19.30 : sala de concerte Arlene Schnitzer, Portland, Oregon, S.U.A.


Două venerabile doamne, Margaret Atwood este născută în 1939 iar Ursula K.Le Guin în 1929, au adus cu ocazia dialogului din seara zilei de joi 23 septembrie 2010, 2.000 de spectatori (plătitori de bilet) în sala de concerte Arlene Schnitzer pentru a le asculta timp de o oră și jumătate.

Margaret Atwood și Ursula K.Le Guin în decursul conversației pe scena sălii de concerte Arlene Schnitzer din Portland, statul Oregon, S.U.A.

Crearea acestui duet de intelectuale rasate (provenite la rîndul din familii de intelectuali) a fost o lovitură de maestru în ceea ce privește impactul inteligenței, culturii, farmecului spiritual și carismei.

Margaret Atwood

Cei care au fost în sală povestesc că deși avizați în privința personalităților celor două mari scriitoare, au rămas surprinși de tăria opiniilor acestora, de sinceritatea, umorul și obiectivitatea celor două doamne.
Prietenoase dar ferme, Atwood și Le Guin au spus pe șleau cam care va fi viitorul speciei umane și bineînțeles viitorul literaturii. Pe un ton convivial, cele două prietene i-au făcut pe cei două mii de spectatori să se simtă incluși în discuție.
Ursula K.Le Guin și-a asumat rolul de intervievator mitraliind-o pe Margaret Atwood cu întrebări despre science fiction, fantasy, Star Wars, mainstream, mediul înconjurător și ecologism, literatura realistă și literatura imaginarului.

Ursula K.Le Guin

Ursula K.Le Guin : „Is the human race doomed ? ”
Margaret Atwood : „I think it's going to hit a bumpy patch ! ” și a argumentat care sînt motivele.

Arlene Schnitzer Concert Hall

Margaret Atwood a și cîntat melodia „The Mole Song”, bazată pe un poem inclus în ultimul ei roman, „The Year of the Flood”, Ursula Le Guin a secondat-o adăugînd „bum, bum” la sfîrșitul fiecărui vers iar audiența a intonat în cor finalul, „for God has found them gooood”.

Arlene Schnitzer Concert Hall

Margaret Atwood: „What about Star Wars ?”
Ursula Le Guin: „There have been really few science fiction movies. They have mostly been fantasies, with spaceships
.”

Le Guin și Atwood sînt de părere că atît science fiction-ul cît și speculative fiction-ul (e vreo diferență ?) nu primesc recunoașterea pe care o merită din partea criticii literare.
You can't judge quality by genre” a afirmat Ursula K. Le Guin, menționîndu-l pe Philip K.Dick care a obținut gloria și canonizarea, dar de-abia după moarte.Margaret Atwood a afirmat că Ray Bradbury și Russell Hoban sînt printre cei mai importanți autori ai secolului XX iar Le Guin a contratacat opiniînd că J.R.R. Tolkien este cel mai iubit scriitor al secolului XX.

Un dialog fascinant care a zigzagat pînă la obsesia pentru Twitter a lui Margaret Atwood, fapt remarcat de Le Guin care a dat dovadă de un umor și o ironie de-a dreptul fabuloase :
They're out in cyberspace, Margaret” : Ursula K.Le Guin
Let them stay there. They're getting to you.” : Margaret Atwood

Margaret Atwood : "The science fiction label belongs on books with things in them that we can't yet do, such as going through a wormhole in space to another universe; and speculative fiction means a work that employs the means already to hand, such as DNA identification and credit cards, and that takes place on Planet Earth."- „Moving Targets”


Ursula K.Le Guin a recenzat „The Year of the Flood” de Margaret Atwood :
This arbitrarily restrictive definition [not science fiction] seems designed to protect her novels from being relegated to a genre still shunned by hidebound readers, reviewers and prize-awarders.
She doesn't want the literary bigots to shove her into the literary ghetto.
Who can blame her? I feel obliged to respect her wish, although it forces me, too, into a false position. I could talk about her new book more freely, more truly, if I could talk about it as what it is, using the lively vocabulary of modern science-fiction criticism, giving it the praise it deserves as a work of unusual cautionary imagination and satirical invention. As it is, I must restrict myself to the vocabulary and expectations suitable to a realistic novel, even if forced by those limitations into a less favourable stance
.”

Ursula Le Guin : „Realism is a genre like any other, all writing is by definition literary, except that some is better than others.
Realism is limited in terms of what it can actually discuss. The modern realistic novel, has devolved into tales of well-off East Coast people with problems, and this form of novel can't "bear witness" to anything but that particular condition.
Speculative and not-quite-real fictions have more freedom to tackle sweeping subjects unavailable to the realist
.”

Margaret Atwood : „You have science fiction over here, grandaddy H.G. Wells, speculative fiction over there, grandaddy Jules Verne, and fantasy off to another side, grandaddy Tennyson.”
Ursula Le Guin : „Fantasy is the old grandmama that just keeps going.

Distincția între SF și fantasy, au agreat scriitoarele, ține de gradul de probabilitate. Fantasy-ul nu poate exista decît literar, pe cînd science fiction-ul se poate manifesta în realitate.

Margaret Atwood :
The mental illness of the United States is megalomania, that of Canada is paranoid schizophrenia. Could you say something more about that?
The United States is big and powerful; Canada is divided and threatened.Canada is not an occupied country. It’s a dominated country. Things are more clear-cut in an occupied country—the heroes and the villains are obvious. One of the complicating things, of course, is that the United States will eagerly swallow anything. It’s very welcoming in that way. Canadian writers often find that they have a better time in the United States than they do in Canada, because living in Canada is to some extent like living in a small town.
Every Canadian has a complicated relationship with the United States, whereas Americans think of Canada as the place where the weather comes from.
Complication is a matter of how you perceive yourself in an unequal power relationship.”




Margaret Eleanor Atwood (n. 18 noiembrie 1939), scriitoare canadiană, poetă și critic literar de limbă engleză, laureată a premiului Booker în anul 2000.
Este autoarea a numeroase volume de proză, eseuri și poezie.
„The Handmaid's Tale” („Povestea cameristei” - trad.rom.) a primit Premiul Arthur C. Clarke Award în 1987.
A câștigat în 2000 premiul Booker cu romanul „The Blind Assasin”, fiind nominalizată pentru același premiu cu romanele „Cat's Eye” și „Alias Grace”.
„Oryx and Crake” (2003) a fost nominalizat atît pentru premiul Booker, cît și pentru premiul Orange și Premiul Governor General.
„The Year of the Flood” apărut în septembrie 2009 și este continuarea romanului
„Oryx și Crake”

Ursula Kroeber Le Guin (n. 21 octombrie 1929) a cîștigat de cinci ori Premiul Nebula și de cinci ori Premiul Hugo. I s-a decerant titlul de Gandalf Grand Master în 1979 și premiul Science Fiction and Fantasy Writers of America Grand Master Award în 2003. A primit optsprezece Premii Locus pentru operele sale, mai mult ca orice autor. Romanului „The Farthest Shore” i s-a decernat National Book Award for Children's Books în 1973.

PORTLAND ARTS & LECTURES
„Literary Arts” este o organizație non-profit fondată în 1984 și dedicată promovării artelor și literaturii, creînd un dialog între autori, artiști, critici literari, istorici și public.
Programele organizației cuprind Oregon Book Awards, Oregon Literary Fellowships, Portland Arts & Lectures, Poetry in Motion®, Writers in the Schools and Delve: Readers' Seminars.

Niciun comentariu: