Red Planets:Marxism and Science Fiction
Editori : Mark Bould şi China MievilleWesleyan University Press,2009 ; 304 pagg,ediţia paperback : $27.95
MARK BOULD predă teoria filmului şi literatura la Universitatea West of England.
Este autorul volumelor "Film Noir: From Berlin to Sin City"(2005)şi "The Cinema of John Sayles"(2008)şi coeditor al "The Routledge Companion to Science Fiction"(2009). CHINA MIÉVILLE este un celebru autor britanic de fantasy.
Este laureat al premiului Arthur C. Clarke pentru "Perdido Street Station"(2000)şi pentru "Iron Council"(2004),al Premiului British Fantasy Award pentru "The Scar"
(2002)şi al premiului Locus Award(Best Young Adult Book)pentru "Un Lun Dun"(2007).
Toate romanele menţionate mai sus au fost traduse în româneşte.
"Planete roşii" este o explorare critică a conexiunilor dintre SF şi marxism.
SF-ul şi comunismul au fost şi mai sînt încă (în China şi Cuba,de exemplu)în strînsă legătură.
Mulţi autori internaţionali de SF şi regizori de film au utilizat genul pentru a exprima (implicit sau explicit)obsesii marxiste.
Volumul cuprinde o vastă panoramă a legăturilor dintre SF şi marxism,de la cinematografia din timpul republicii de la Weimar pînă la filmele hollywoodiene şi de la Jules Verne şi H.G.Wells la Philip K. Dick,Thomas Disch,Ursula K. Le Guin, Kim Stanley Robinson,Ken MacLeod,Charles Stross.
Antologia cuprinde eseurile a unsprezece autori(Matthew Beaumont,William J. Burling,
Carl Freedman,Andrew Milner,John Rieder,Steven Shaviro,Darren Jorgensen,Sherryl Vint, Iris Luppa,Phillip Wegner,Rob Latham),cu o introducere de Mark Bould şi o postfaţă de China Miéville,"Cognition as Ideology: A Dialectic of SF Theory".
Apendixul cuprinde liste comentate de cărţi,filme şi contribuţii critice."Red Planets is a highly readable and interesting collection of essays. Many of the pieces have completely new things to tell us, and will be of interest even to those who are antagonistic toward politically inspired criticism". — Neil Easterbrook, associate professor of critical theory,Texas Christian University
"This collection marks a red shift in thinking about the history, form, and impact of science fiction literature and film. In robust dialectical manoeuvres, the essays, by a dynamic mix of scholars, simultaneously revive, critique, and transform the vibrant tradition of sf criticism. The book is a timely, readable, and incisive intervention in contemporary cultural critique." - Tom Moylan,Professor of Contemporary Writing in English and Director of the Ralahine Centre for Utopian Studies at the University of Limerick.
Sumarul antologiei "Red Planets"• Series Preface – Mike Wayne and Esther Leslie
• Introduction:"Rough Guide to a Lonely Planet,from Nemo to Neo" – Mark Bould
•
THINGS TO COME• "The Anamorphic Estrangements of Science Fiction" – Matthew Beaumont
• "Art as 'The Basic Technique of Life': Utopian Art and Art in Utopia in The Dispossessed and Blue Mars" – William J. Burling
•"Marxism, Cinema and some Dialectics of Science Fiction and Film Noir"– Carl Freedman
• "Spectacle, Technology and Colonialism in SF Cinema: the Case of Wim Wenders’ Until the End of the World’" – John Rieder
•
WHEN WORLDS COLLIDE• "The Singularity is Here" – Steven Shaviro
• "Species and Species Being: Alienated Subjectivity and the Commodification of Animals" – Sherryl Vint
• "Ken MacLeod’s Permanent Revolution: Utopian Possible Worlds, History, and the Augenblick in the Fall Revolution Quartet" – Phillip Wegner
•
BACK TO THE FUTURE• 'Madonna in moon rocket with breeches': Weimar SF Film Criticism during the Stabilisation Period – Iris Luppa
• The Urban Question in New Wave SF – Rob Latham
• Toward a Revolutionary Science Fiction: Althusser's Critique of Historicity – Darren Jorgensen
• Utopia and Science Fiction Revisited – Andrew Milner
• Afterword: Cognition as Ideology: A Dialectic of SF Theory – China Miéville
• Appendices
• About the Contributors
• Index
În cazul nostru,a fost SF-ul românesc comunist între 1954 şi 1989 ? Sau doar între 1954 şi 1965 ? A fost comunist datorită convingerile autorilor sau doar prin impunere peremistă/peceristă ?
Şi dacă a fost doar un instrument de propagandă comunistă ?
Trebuie exorcizat şi lustrat SF-ul românesc de reziduurile comuniste ? Sau poate fi interpretat utilizînd o cheie marxistă ? Care ar fi beneficiul ?
Eugen Stancu,autorul volumului "Politics and Science Fiction.Science Fiction in Communist Romania" a încercat să răspundă la aceste întrebări.
Un comentariu:
super tare premisa volumului, as vrea sa-l citesc
Trimiteți un comentariu