28.02.2011

DANIEL DOCIU DESCOPERIT DE „ADEVĂRUL”

Daniel Dociu, avînd turnul „Space Needle” din Seattle, statul Washington, S.U.A. ca fundal în fotografie,

Concept Ships - Daniel Dociu :
http://conceptships.blogspot.com/2011/03/concept-ships-by-daniel-dociu.html

Am fost primul din blogoSFera românească, atunci cînd în data de 28.09.2008, am scris despre Daniel Dociu :
DANIEL DOCIU - UN ALT CLUJEAN CELEBRU (...ÎN STATELE UNITE ! )
http://culturalsflearnings.blogspot.com/2008/09/daniel-dociu-un-alt-clujean-celebru-n.html

Am revenit pe data de 04.03.2010:
DANIEL DOCIU, LAUREAT AL PREMIILOR SPECTRUM 2010
http://culturalsflearnings.blogspot.com/2010/03/daniel-dociu-laureat-al-premiilor.html

După doi ani și cinci luni de la prima mea postare despre Daniel Dociu, cotidianul „Adevărul”, descoperă o fațetă a activității artistului, aceea de „creator al celor mai tari jocuri video din lume”, o exprimare tipică pentru un tabloid.
Doar această latură fascinează.


Faptul că Daniel Dociu este un remarcabil artist digital, multiplu laureat al Premiilor Spectrum, participant în cadrul expozițiilor Into the Pixel și albumelor anuale de concept art Exposé, este complet ignorat de „Adevărul”.


Daniel Dociu - „Manmade Island”

What Daniel Dociu has been trying to do in his work is convey an emotion or a high-level, sometimes abstract, idea, rather than a technique-driven process. As an industrial designer over many years, honed his ability to design complex systems entirely in his head, he finds himself losing interest in the subject because he’s figured it all out before starting to draw. “So lately,” he explains, “I allow myself a bit of searching for shapes and connections in the drawing phase to keep myself entertained with the occasional surprise.
You have to get yourself genuinely charged emotionally and/or intellectually, depending on how you are wired, regarding your subject,” explains Dociu. “You need to take a stance and have the urge to share. Manifesting that position through direct, raw forms of expression you will find yourself ‘stylistically’”.“In my opinion, technique should be an extension of your thought processes and sensibility,” explains Daniel. “What I mean is that it should be a natural fit that best serves your own communication needs
.” - CG Society/Society of Digital Artists

Daniel Dociu - „Floating Rings

Afirmă „Adevărul” : „Daniel Dociu (49 de ani), fost profesor de artă în Cluj, este cel care a realizat grafica la jocuri pe calculator celebre, ca Need for Speed, Guild Wars sau FIFA”.

Lucrăm şi patru ani la un proiect”, dezvăluie el. Românul a devenit unul dintre cei mai renumiţi designeri de jocuri pe calculator din lume, fiind prezent în celebra revistă „Best 200 Illustrators Worldwide”.


„Viaţa lui Daniel Dociu a fost, în ultimii 20 de ani, parcă luată dintr-un scenariu de film american: de la lingură de lemn, a ajuns să fie cel mai cunoscut creator român de jocuri la nivel mondial. Povestea clujeanului începe cu câteva luni înainte de Revoluţie şi continuă pe tărâmul de peste Ocean până în ziua de azi”.

Daniel Dociu - „The Hub

„Daniel Dociu a scăpat de comunismul din România în vara lui '89, cu ajutorul unei vize de turist în Grecia.
Deşi a fost şef de promoţie pe ţară în 1982, când a absolvit actuala Universitate de Artă şi Design „Ion Andreescu" din Cluj-Napoca, devenind mai apoi lector universitar, bărbatul şi-a dorit să plece.

Înainte de Revoluţie, clujeanul a „evadat" din oraşul natal împreună cu soţia sa în Grecia, dar au fost obligaţi să-şi lase cei doi copii acasă ca „garanţie", dar pe care i-a adus lângă el câteva luni mai târziu.
La câteva zile, însă, după ce au călcat pe ţărmul Mării Egee, Daniel a rămas fără bani, după ce a fost prădat, culmea, de nişte români”.


Daniel Dociu - „The Mists

„Clujeanul a început să bată din uşă în uşă pentru a-şi găsi de lucru, iar cu puţin noroc, calea i-a fost deschisă de un australian, care l-a angajat pe o poziţie de grafician.
În Grecia am lucrat ce am găsit, pe ici, pe colo. Am luat-o absolut de la zero. Am rămas lefter. Am avut mult noroc pentru că la prima uşă la care am bătut era un director australian grafician, un om extraordinar. M-a angajat pe loc”, spune Dociu.

Cîteva luni mai târziu, în 1990, cu ajutorul firmei la care lucra, Dociu a fost repartizat în SUA la o mică firmă de design. Şi-a luat soţia şi cei doi copii şi au zburat pe continentul american.
Am fost repartizat într-un orăşel mic din statul Idaho şi a fost un şoc cultural mare de tot. Nevasta a plâns trei zile, era zăpada până la genunchi, bătea viscolul şi eu eram singurul om din oraş care umbla pe jos. De fapt, mai era unul, care era orb”, îşi aminteşte clujeanul.

Aici, a lucrat ca Art Director la o agenţie mică de publicitate, timp de şase luni, după care a fost angajat doi ani în industria jucăriilor, ca designer industrial”.


Daniel Dociu - „Nonarch

Am aflat de industria jocurilor video în 1993, iar de atunci conduc mereu echipele de graficieni care participă la dezvoltarea acestor jocuri. Când am ajuns aici cu soţia şi cei doi copii nu aveam absolut nimic.
Am început de la lingura de lemn, ca să zic aşa, de jos. Eram foarte hotărât să găsesc o cale pentru cariera mea, care îmi va permite să-mi întreţin familia. Jocurile electronice erau la început şi promiteau să fie o industrie care înfloreşte şi se dezvoltă rapid
”, a povestit designerul.

Ei locuiesc în Redmond, Washington. „Acum, după 20 de ani, e singurul lucru pe care pot să-l fac bine. Deja cunosc industria bine, tehnologiile, mă simt ca acasă şi am prins rădăcini în SUA", a adăugat el”.

Daniel Dociu - „Sea Ships

„Acum lucrează în SUA într-o industrie la fel de mare ca cea a filmelor: cea a jocurilor video. El este art director de peste 15 ani, în companii care produc jocuri precum Need for Speed, Fifa, James Bond sau Guild Wars. Clujeanul locuieşte acum cu familia în Redmond, Washington.

Daniel Dociu face parte, din 2009, din elita designerilor de jocuri video.
El a fost inclus în ediţia 2009-2010 a revistei „Best 200 Illustrators Worldwide", văzută de graficienii de jocuri video din întreaga lume ca pe un campionat mondial în domeniu. Graficienii ce apar în acest top au câştigat echivalentul Oscarurilor din industria filmului. În acest an a fost din nou nominalizat cu mai multe lucrări în această publicaţie”.

Daniel Dociu - „Train

„În prezent, Daniel Dociu este Chief Art Director la ArenaNet, divizia nord-americană a NCSoft, companie de jocuri video, cu sediul în Coreea de Sud care a dezvoltat mai multe jocuri de top, printre care şi Lineage.
Clujeanul a fost „responsabil„ de succesul imens al jocului tip MMORPG, masive- multiplayer-online-role-playing-game...Guild Wars 1, notat pentru grafica sa aproape cu nota maximă, 9,2 din 10, într-un review al prestigioasei reviste americane „GameSpot", specializată în jocuri video”.

Daniel Dociu - „Valley of the Kings

De la bun început am învăţat să lucrez pe PC, dar până azi o parte dintre lucrări sunt realizate prin tehnici tradiţionale. E o combinaţie între tradiţional şi manipulare digitală. În ultimul timp lucrez aproape exclusiv pe PC, dar când am timp îmi place să mă întorc la tehnici tradiţionale”, menționează Daniel Dociu.

Clujeanul a lucrat, pe rând, în mai multe companii dezvoltatoare de jocuri, atât pentru calculator cât şi pentru PlayStation, xBox, Nintendo sau GameBoy.
Până să ajungă la ArenaNet, Daniel Dociu a lucrat la Electronic Arts (EA), unde a fost art director. Electronic Arts e cea mai mare companie dezvoltatoare de jocuri din lume şi are un birou până şi la Bucureşti”.


”Activitatea lui Dociu nu e reprezentată doar grafica unui joc.
El coordonează, de asemenea, şi o echipă de circa 90 de artişti grafici cu experienţă.
„Pentru un proiect, de exemplu, lucrăm circa 4-5 ani. Cu programatori şi designeri, echipa se ridică la peste 200 de oameni. Bugetul pentru un joc de calibru se învârte la 70-80 de milioane de dolari, unele au trecut deja suta. E o investiţie uriaşă şi există multă presiune din partea publisherului să reuşeşti, deoarece trebuie să ai un succes comercial deosebit să recuperezi suma", a precizat designerul.

Bugetele jocurilor video sunt impresionante, ajungând să depăşească sumele investite chiar în filme. Dociu a precizat că cel mai scump joc video creat a avut un buget de 300 de milioane de dolari, la fel ca şi cel mai scump film - Avatar. Clujeanul a precizat că nu poate dezvălui numele jocului, informaţia fiind confidenţială.

Printre celebrele jocuri realizate de Electronic Arts se află FIFA, James Bond, Harry Potter, The Lord of the Rings, Medal of Honor, Need for Speed, NBA Live sau The Sims.
Daniel Dociu a fost Art Director şi la Zipper Interactive, care a dezvoltat Top Gun sau Crimson Skies, iar în primii ani la Square, care a produs jocurile Final Fantasy”.


Daniel Dociu - „Hydra

http://www.adevarul.ro/societate/Creatorul_celor_mai_tari_jocuri_video_din_lume_0_434356882.html#commentsPage-1

Daniel Dociu a avut bunăvoinţa de a trimite SRSFF patru lucrări, acordîndu-ne permisiunea sa pentru folosirea uneia dintre ele ("Brokenring") pe afişele de prezentare ale cenaclului SRSFF ProspectArt.



Copyright@Daniel Dociu.
"All Guild Wars materials are property of Arenanet/ NCsoft and are used with permission".

Niciun comentariu: