Post/h/um.Jurnal de studii (post)umaniste este o revistă științifică independentă, open
access, din domeniul studiilor culturale. Post/h/um nu aplică nicio taxă pentru
procesare, publicare și traducere. De asemenea, Post/h/um este un proiect cu
totul non-comercial.
„Pentru noi, teoria
este acest timp de neînlocuit care cere să fie spațiu public, pe care
literatura l-a făcut posibil atunci când a avut îndrăzneala (ficțională) de a
se opune filosofiei, și care acum umblă prin lume și o bântuie.
O bântuie chiar
și pe cea care i-a fost precedent și motivație și va continua să o facă și
atunci când literatura, pentru că despre ea este vorba, în înțelesul pe care
i-l acordăm noi în (post)modernitate, ca domeniu autonom și autoreglementat al
cunoașterii (deci nu narațiunile sau poveștile ca atare, fără de care ne este
greu să credem că omul poate supraviețui), literatura ca beletristică, așadar,
va înceta să existe altfel decât ca absență.
În acel moment, care pe unii îi
înfricoșează teribil, iar pe alții îi bucură profund, teoria va fi cea care va
oferi motivarea acestei absențe, în triplul sens pe care îl poate avea orice
motivare: de identificare și explicare a motivelor, de justificare morală a
acestei absențe și de scuze oferite, dacă nu umanității, atunci măcar
fidelilor, ca într-un bilet scris de părinți (sau de medic) pentru motivarea
absențelor.
Aflată sub privirea
teoriei, literatura devine propria origine, adică o lume, și i se poate
întâmpla orice. Ea este ca omul aflat sub privirea-animal despre care vorbește
Derrida, un copil pregătit pentru Apocalipsă. Este „(în urma) Apocalipsa
însăși, adică evenimentul ultim și prim al sfârșitului, dezvăluirea și
verdictul”. Literatura, ca artă studiată instituțional, rămâne pentru teorie o
invitație, ca pentru acei reprezentanți ai avangardei istorice pe care nouă ne
place să-i considerăm predecesorii marii teorii din a doua jumătate a secolului
XX și începutul secolului XXI.” - Redacția Post/h/um.Jurnal de studii (post)umaniste
Sumar :
Neil Badmington - Teoretizarea
postumanismului
Stefan Herbrechter
& Ivan Callus - Ce este o lectură postumanistă ?
Bonnie Honig - Cele
două legi ale Antigonei. Tragedia greacă şi politicile umanismului
Cary Wolfe - Carne şi
finitudine. Despre animale în filosofia (post)umanistă
Diego Rossello - Hobbes şi
omul lup. Melancolie şi animalitate în suveranitatea modernă
Karen Barad - Performativitatea
postumană. Către o înţelegere a modului în care materia ajunge
să conteze
Donna Haraway - Un
manifest al cyborgului. Ştiinţă, tehnologie şi feminism socialist la
sfârşitul secolului
XX
Helena Pedersen - Crearea
de politici educaţionale pentru schimbare socială.
O intervenţie postumanistă
Joseph Auner - „Cântămi“.
Ventrilocia postumană în muzica populară recentă
Redacția
:
Daniel
Clinci este doctor în studii culturale al Universităţii din Bucureşti. A
absolvit Facultatea de Litere din cadrul Universităţii Ovidius din Constanţa,
sub coordonarea profesorului Marin Mincu. A fost redactor la revista de cultură
Tomis în ultimii ani de existenţă ai acesteia. A beneficiat de un stagiu de
cercetare la departamentul de filosofie al Universității Amsterdam, în
grupul Critical Cultural Theory, iar în prezent este profesor de engleză pe la
diferite şcoli din Constanţa. Este interesat de opera lui Nietzsche,
avangardele secolului XX, arta contemporană, cultura postmodernă şi teoria
critică. A publicat mai multe duzini de articole prin diferite reviste şi
volume colective şi a debutat editorial cu volumul „Avangardă şi experiment”,
Tracus Arte, 2014, în care analizează modurile în care avangardele au depăşit
modernitatea şi au devenit experiment cultural postmodern.
Sînziana
Cotoară a absolvit secţia de limba şi literatura română şi filosofie a
Facultății de Litere, Universitatea din Bucureşti, iar în 2009 a obţinut o
bursă doctorală POSDRU în cadrul aceleiaşi instituţii, care i-a oferit
oportunitatea unui stagiu de cercetare la Universitatea Leida (Olanda) doi ani
mai târziu. A publicat articole în volume colective, iar în 2012 a devenit
doctor în filologie cu un proiect de cercetare a reprezentărilor copilăriei în
proza occidentală postbelică. În prezent îşi desfăşoară activitatea în cadrul
departamentului de copyright al editurii Curtea Veche Publishing şi participă
la editarea colecţiei de literatură universală. Printre principalele domenii de
interes se numără literatura americană, studiile culturale (în special studiile
despre copilărie), postmodernismul, teoria, ştiinţele sociale şi postumanismul.
Vasile
Mihalache este doctor în filologie al Universităţii din Bucureşti cu un stagiu
de cercetare la Universitatea Leida (Olanda), redactor-şef la Editura Aula şi
redactor la Editura Tracus Arte. Este teoretician al literaturii şi culturii,
interesat în special de relaţiile dintre literatură – studierea ei
(instituţionalizată) şi înţelegerea ei ca domeniu autonom al cunoaşterii – şi
societate, educaţie, politică şi etică. Crede că „Inimaginabilul” şi
„Apocalipsa”, de care apărătorii şi nostalgicii „vechii ordini” literare şi
culturale se tem că vor urma şi în care promotorii acţiunii sociale şi
utopiştii încearcă să găsească urma „ordinii viitoare”, au fost urmate deja şi,
din acest motiv, nu vor mai urma niciodată. A scris „Noli me tangere”? Despre
legitimitate şi autonomie în literatură”, cuvânt-înainte de Mircea Martin, Ed.
Tracus Arte, Bucureşti, 2013.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu