„Orice e teribil e ceva care are nevoie de dragostea noastră” - Rainer Maria Rilke
„Zeul alb” este atât un profund film european,
film SF de altfel, cât și o fabulă politică și o alegorie despre rasism şi
inegalitate socială, o satiră a inegalității dintre specii și clase, o satiră
despre raporturile de dominație și putere între ființe.
Cu și despre ființe vii
și fără efecte special-imbecile á la Hollywood sau imagini generate pe calculator
de diverși poltroni săraci cu duhul pentru a vinde o marfă produsă industrial.
Remarcat de critica internaţională drept „un
thriller îndrăzneţ şi incisiv, sarcastic, dinamic şi ambiţios” (One Room with a
View), „tulburător” (Variety), „o adevărată apocalipsă a câinilor” (The
Guardian), „o parabolă feroce” (The New York Times).
„Zeul alb are un remarcabil fler și o mușcătură zdrobitoare...mă așteptam să văd ivindu-se din ruinele Budapestei o replică a Statuii Libertății”– Peter Bradshaw, The Guardian
Kornél Mundruczó (n.1975) este una dintre cele mai
puternice voci ale cinema-ului contemporan. S-a remarcat la Festivalul de la
Cannes încă de la lungmetrajul de debut, „Johanna” (secţiunea Un
Certain Regard, 2005), apoi cu „Delta” (premiul FIPRESCI, competiţie,
2008) şi „Tender Son - The Frankenstein Project” (competiţie, 2010).
P.S. Un titlu nefericit ales precum „Orașul
câinilor” (în loc de „Zeul alb”), titlu propus de distribuitorul Parada Film,
nu face decât să confirme continuitatea. Continuitatea cu un anumit tip de mentalitate și cu
incapacitatea de a respecta o operă de artă.
„ZEUL ALB” / FEHÉR ISTEN (coproducție
Ungaria-Germania-Suedia, 2014, 119 min.; dramă) – regia: Kornél Mundruczó ; cu:
Zsófia Psotta, Sándor Zsótér, Lili Horváth, Szabolcs Thuróczy, Lili Monori.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu