28.06.2009
FREDERIK POHL - "ÎNTÎLNIRE CU HEECHEE",ÎN CURS DE APARIŢIE LA EDITURA NEMIRA
La editura NEMIRA,în colecţia NAUTILUS se află în curs de apariţie volumul trei al seriei Heechee,„Întîlnire cu Heechee"(Heechee Rendezvous,1984),de Frederik Pohl.
Traducerea îi aparţine lui Mihai Dan Pavelescu.
Volumul va avea ISBN 978-606-8073-21-7,496 de pagini,formatul de buzunar(107x178mm)al colecţiei Nautilus SF şi va apare în cursul iulie.
Au mai apărut în aceeaşi colecţie "Poarta"(Gateway,1977) şi "Dincolo de orizontul albastru"(Beyond the Blue Event Horizon,1980),traduse tot de Mihai Dan Pavelescu.
Aşteptăm cu drag publicarea în româneşte a volumului patru al seriei Heechee,"The Annals of Heechee"-1987 şi antologia de povestiri conexe,"The Gateway Trip"-1990.
Primul roman important al lui Frederik Pohl,scris în colaborare cu C.M.Kornbluth,a fost "The Space Merchants"(1953), o satiră la adresa mercantilismului patologic şi a consumismului frenetic-imbecil.
Prezentarea editurii :
„Heechee sunt una dintre cele mai mari creaţii ale SF-ului.”
JACK WILLIAMSON
„Spre satisfacţia tuturor cititorilor care aşteptau cu înfrigurare continuarea poveştii, în acest al treilea volum Pohl ni-i prezintă pe Heechee înşişi…”
Fantasy & Science Fiction Magazine
„Pentru cei care vor să afle răspunsurile şi să vadă destinaţia finală a seriei începute cu Poarta, aceasta este o poartă prin care trebuie trecut neapărat.”
Publishers Weekly
„Toate conceptele şi ingenioase şi personajele complexe cu care ne-a vrăjit Pohl sunt duse mai departe în această poveste sclipitoare, care stabileşte în acelaşi timp o premisă fascinantă pentru Analele Heechee, a cărui lectură devine o necesitate absolută.”
Library Journal
„După două volume citite cu sufletul la gură, îi întâlnim finalmente pe extratereştri şi sunt rezolvate numeroase fire narative rămase în suspensie. Inteligenţa Artificială (uneori Albert Einstein, alteori Sigmund Freud) are de asemenea de spus o poveste minunată!”
Interzone
„Întâlnire cu Heechee răspunde întrebărilor care ne-au obsedat de la prima pagină a seriei: «Unde îşi au sălaşul Heechee?» sau «De ce au plecat?», dar şi «De ce aveau forme ciudate scaunele din navele lor spaţiale?».”
Locus
„Cu totul fascinantă în Întâlnire cu Heechee este explorarea inteligenţei. Ce înseamnă să fii viu? Inteligenţa artificială trăieşte pe potriva omului? Dacă rolurile acestea ar fi inversate, cine ar fi mai real?”
Analog Science Fiction Magazine
„Continuarea captivantă a seriei Heechee. În Poarta nu se cunoşteau foarte multe despre rasa misterioasă, dar oferă Întâlnire cu Heechee numeroase răspunsuri. Pohl manevrează strălucit tema inteligenţei artificiale. Cum fiecare volum din saga Heechee reia acţiunea şi problematica precedentului, lectura celui de-al patrulea volum, Analele Heechee, devine imperativă!”
SFRevu
"Scriitorul şi editorul american FREDERIK POHL s-a născut la 26 noiembrie 1919 în New York. Unul dintre întemeietorii genului SF, a participat la cea dintâi convenţie de science-fiction care a avut loc în Philadelphia în 1936, unde a început prietenia de o viaţă cu Isaac Asimov. A urmat liceul Brooklyn Tech, dar l-a abandonat înainte de absolvire. Între 1939 şi 1943 a fost editorul revistelor Astonishing Stories şi Super Science Stories. După participarea în cel de al doilea război mondial, a devenit agent literar, iar în anii ’50 a revenit la activitatea de scriitor şi editor.
A fost distins cu Premiul Hugo pentru activitatea de editor al revistei If (1966, 1967 şi 1968), la care s-au adăugat premiile Hugo pentru povestirile „The Meeting“, în colaborare cu C. M. Kornbluth, şi „Fermi and Frost“. Romanul „Man Plus” (Proiectul omul plus) a câştigat Premiul Nebula, iar în anul următor „Poarta” a obţinut toate marile premii SF: Hugo, Nebula, Locus şi John W. Campbell Memorial. În 1992 a fost lansat jocul pentru calculator Gateway. În 1993, Frederik Pohl a fost desemnat SFWA Grand Master. Pohl nu s-a ocupat numai de science-fiction: a fost vreme îndelungată autoritatea oficială pentru Enciclopedia Britanică în privinţa împăratului roman Tiberiu, iar în 1980 romanul său „Jem” a obţinut Premiul National Book."
PREMIILE LOCUS 2009
Căştigătorii Premiilor Locus 2009 au fost anunţaţi cu ocazia ceremoniei decernării(sîmbătă 27 iunie 2009)care a avut loc în oraşul Seattle,statul Washington,S.U.A. în timpul Science Fiction Awards Weekend.
Roman SF : "Anathem" - Neal Stephenson (Atlantic UK, Morrow)
Roman Fantasy : "Lavinia" - Ursula K. Le Guin (Harcourt)
Roman de debut: "Singularity's Ring" - Paul Melko (Tor)
Roman F pentru tineret:"The Graveyard Book"-Neil Gaiman (HarperCollins, Bloomsbury)
Nuvelă: "Pretty Monsters"-Kelly Link (Pretty Monsters)
Nuveletă: "Pump Six" - Paolo Bacigalupi (Pump Six and Other Stories)
Povestire: "Exhalation"-Ted Chiang (Eclipse Two)
Antologie:"The Year's Best Science Fiction: Twenty-Fifth Annual Collection"-Gardner Dozois, ed. (St. Martin's)
Antologie de autor:"Pump Six and Other Stories"-Paolo Bacigalupi(Night Shade Books)
Non-Fiction/Art Book: P. Craig Russell-"Coraline: The Graphic Novel,Neil Gaiman", adaptată şi ilustrată de P. Craig Russell (HarperCollins)
Editor: Ellen Datlow
Artist: Michael Whelan
Revistă: F&SF
Editură: Tor
Roman SF : "Anathem" - Neal Stephenson (Atlantic UK, Morrow)
Roman Fantasy : "Lavinia" - Ursula K. Le Guin (Harcourt)
Roman de debut: "Singularity's Ring" - Paul Melko (Tor)
Roman F pentru tineret:"The Graveyard Book"-Neil Gaiman (HarperCollins, Bloomsbury)
Nuvelă: "Pretty Monsters"-Kelly Link (Pretty Monsters)
Nuveletă: "Pump Six" - Paolo Bacigalupi (Pump Six and Other Stories)
Povestire: "Exhalation"-Ted Chiang (Eclipse Two)
Antologie:"The Year's Best Science Fiction: Twenty-Fifth Annual Collection"-Gardner Dozois, ed. (St. Martin's)
Antologie de autor:"Pump Six and Other Stories"-Paolo Bacigalupi(Night Shade Books)
Non-Fiction/Art Book: P. Craig Russell-"Coraline: The Graphic Novel,Neil Gaiman", adaptată şi ilustrată de P. Craig Russell (HarperCollins)
Editor: Ellen Datlow
Artist: Michael Whelan
Revistă: F&SF
Editură: Tor
27.06.2009
CRITICUL LITERAR MIHAI IOVĂNEL DESPRE "ADRENERGIC" - SEBASTIAN A.CORN
O recenzie elogioasă a miniromanului "ADRENERGIC" aparţinînd vicepreşedintelui SRSFF,
Sebastian A.Corn,semnează domnul Mihai Iovănel în revista Cultura :
"Sebastian A. Corn, Adrenergic!"
Această cronică poate fi citită la adresa:http://revistacultura.ro/blog/2009/06/sebastian-a-corn-adrenergic/
"Planurile din Adrenergic! sunt sincronizate la secundă; mai puţin stufos decît celelalte romane ale autorului, acest miniroman îşi exploatează mai cinic calitatea de divertisment popular. Dacă în regim conceptual Corn e briliant ca întotdeauna, stilistic el e la fel de ermetic pe cît şi-a obişnuit fanii."-Mihai Iovănel
"...la Corn e aceeaşi goană bezmetică atît de philipkdickisită dintr-un nivel de realitate în altul, printr-o geografie care „se modifică în fiecare minut” şi într-un spaţiu care se depliază şi repliază ca în vremea marilor descoperiri geografice; printr-o coincidenţă, eroul e aruncat, la fel ca în Ubik, într-o secvenţă mai veche de timp, în care realitatea din care vine se află în eboşă. Sigur, asta nu atinge originalitatea lui Corn – e vorba doar de felul în care PKD şi-a pus mîna pe tot ce i-a urmat, chiar si pe cele care nu-i aparţin."-Mihai Iovănel
Un text excelent al unuia dintre cei mai buni autori români de SF din toate timpurile,un roman pe care merită să-l (re)citiţi.
26.06.2009
The Year's Best Science Fiction: Twenty-Sixth Annual Collection - Gardner Dozois
Pe 23 iunie s-a lansat ediţia 2009 a antologiei lui Gardner Dozois(veteranul editor,de cincisprezece ori cîştigător al Premiului Hugo),"The Year's Best Science Fiction : Twenty-sixth Annual Collection" publicată de către editura St. Martin's Griffin.
ISBN:978-0-312-55105-6,639+48 pagini,trade paperback,$21.95,ilustraţia copertei-Chad Beatty.
Antologia conţine 30 de povestiri publicate în 2008,grupajul de 48 pagini
"Summation:2008" şi încă 11 pagini('honorable mentions').
Printre autori se numără Michael Swanwick cu "From Babel's Fall'n Glory We Fled", Paolo Bacigalupi cu "The Gambler", Nancy Kress -"The Erdmann Nexus", ,Ian McDonald-"The Tear",James Alan Gardner-"The Ray-Gun: A Love Story", Mary Robinette Kowal-"Evil Robot Monkey", Charles Coleman Finlay -"The Political Prisoner",Aliete de Bodard-"Butterfly,Falling at Dawn",
Dominic Green-"Shining Armour", Stephen BaxterAlastair Reynolds, Jay Lake, Paul McAuley,Greg Egan,finlandezul Hannu Rajaniemi (considerat alături de Johanna Sinisalo,ca fiind unul dintre cei mai originali scriitori europeni de SF).
24.06.2009
"FRANKENSTEIN" - MARY SHELLEY , re-editat de editura Univers în colecţiile Cotidianul
Astăzi,a fost lansată o nouă ediţie a celebrului roman "Frankenstein.Un Prometeu modern" al scriitoarei engleze Mary W.Shelley,la editura Univers,colecţiile Cotidianul,în traducerea Teodorei Ioniţă.
Fabulosul şi straniul destin al acestui roman,a făcut ca numele personajului principal,doctorul Victor Frankenstein să fie transferat în memoria colectivă,
fiinţei create de el, "monstrul" Frankenstein.
Brian Aldiss în monumentala sa istorie a science fiction-ului,intitulată "Trillion Year Spree",consideră "Frankenstein" ca primul roman AUTENTIC SF din cronologia genului.Aldiss adăuga că pentru prima dată în istorie,se trata raportul dintre omenire şi ştiinţă folosind o imagine a naturii duale a speciei umane,potrivite începutului erei ştiinţei.
Ca un omagiu adus acestui roman şi creatoarei sale,Aldiss a scris în 1973,
"Frankenstein Unbound" în care apar atît Mary Shelley şi personajul său literar.
"Frankenstein,or the Modern Prometheus" a fost editat în 1818,pe cînd Mary Shelley a avea 21 de ani !
Mary Wollstonecraft s-a născut în 1797,fiind fiica filosofului şi romancierului William Godwin (1756-1836) şi emancipatei (era feministă în secolul XVIII !) Mary Wollstonecraft (1759 - 1797).
Mary s-a căsătorit cu poetul Percy Bysshe Shelley la 19 ani,în 1816,la doi după ce fusese sedusă de acesta şi dusă în Franţa.
Au fost prieteni cu Byron şi medicul acestuia,John William Polidori care la un moment dat a sugerat ca fiecare din ei să scrie o povestire cu elemente supranaturale.
Nici Shelley şi nici Byron nu au onorat promisiunile făcute,dar Mary a publicat în 1818,"Frankenstein" iar Polidori "The Vampyre" în 1819.
"Frankenstein" a fost etichetat simplist ca fiind un roman horror (cel mai celebru text horror al literaturii engleze !)şi aşa cum au remarcat criticii literari,
de la apariţie pînă în prezent,acest roman nu a fost citit de prea multă lume.
Avalanşa de filme (de-a dreptul horror!)imbecil-comerciale a mutat accentul pe exhibiţionismul scabros-grotesc al unei figuri de tip Boris Karloff,adică viziunea regizorului James Whale în 1931(care pînă la Robert de Niro a fost totuşi cel mai bun interpret al personajului).
Mi se pare remarcabil că o tînără de 21 de ani a creat un roman care continuă să fie citit la aproape două sute de ani de la apariţie şi al cărui personaj a intrat în mitologia colectivă.
Cu toată structura narativă de tip gotic-convenţional,a unei (pe alocuri) retorici melodramatice,forţa acestui text constă în ideea creării vieţii printr-o abordare şi o metodă ştiinţifică şi prin parcursul fiinţei create de Victor Frankenstein,
Prometeul Modern.
"Creatura",inocentă în momentul făuririi sale,se revoltă şi este forţată să înveţe să devină un "monstru",pentru că la crearea sa era efectiv "tabula rasa" iar răul pe care-l face se datorează persecuţiilor,urii şi repulsiei reprezentanţilor speciei umane.Nu întîmplător, "omul artificial" citeşte "Suferinţele tînărului Werther"...
O altă abordare consideră că "Frankenstein-monstrul" este încarnare răului latent în omenire,căruia nu-i trebuie decît un prilej de a-şi da măsura maleficului...
Un alt roman SF al lui Mary Shelley este "The Last Man"(1826),cu acţiunea avînd loc în secolul 21,"ultimul om" fiind singurul supravieţuitor al unei groaznice molimi.
Sună profetic,nu ? :)
23.06.2009
KREMLINUL DE ZAHĂR
VLADIMIR SOROKIN - "KREMLINUL DE ZAHĂR"
Editura Curtea Veche,colecţia Byblos
Titlu original: Сахарный Кремль
Anul apariţiei: 2009
Număr pagini: 208 / Format: 13×20 cm
Traducător: Antoaneta Olteanu
ISBN: 978-973-669-773-9
„Kremlinul de zahăr este o distopie din care nu lipsesc nici satira, nici parodicul şi nici disponibilitatea nestăpânită a autorului pentru experiment stilistic şi creativitate la nivelul limbajului. Sorokin nu lucrează cu jumătăţi de măsură, obscenul şi grotescul fac, de asemenea, parte din arsenalul său, şarjând şi scuturând realităţile tulburi ale prezentului — fie ele camuflate sub straturi multiple de virtuoase procedee literare. În Kremlinul de zahăr, violenţa este fapt divers, cultura pare să se stingă de bunăvoie, iar elita şi, deopotrivă, poporul se bucură de libera circulaţie şi de răspândirea kokoşei(cocainei)".
Anul este 2028 şi toate merg de minune în pravoslavnicul Imperiu.Tătuka veghează la fericirea poporului iar norodul îşi iubeşte Binefăcătorul.
Dar mai e ceva de făcut pentru ca fericirea generală să atingă extazul...
"Se va înălţa,se va înălţa Marele Zid Rusesc,va izola Rusia de duşmanii din afară.
Iar pe cei dinăuntru opricinicii statului îi vor face bucăţi.
Că doar dincolo de Marele Zid sînt numai cyberpunks blestemaţi care ne sug ilegal gazele,catolici făţarnici,protestanţi neruşinaţi,budişti nebuni,musulmani răi,atei depravaţi,satanişti care în acordurile unei muzici blestemate se zbuciumă prin pieţe,narcomani dezgheţaţi,sodomişti nesătui care-şi sfredelesc cururile,
vîrcolaci siniştri care-şi schimbă înfăţişarea dată de Dumnezeu,plutocraţi lacomi,virtuali malefici,tehnotroni nemiloşi şi sadici şi fascişti şi megaonanişti"
"Kremlinul de zahăr" se desfăşoară în acelaşi univers ca şi "Ziua opricinicului",în ziua de mîine a Renaşterii Rusiei.
22.06.2009
CENACLUL SF PROSPECTART,JOI 25 IUNIE,ORA 18.00,OBSERVATORUL ASTRONOMIC
O nouă întîlnire a cenaclului PROSPECTART, la Observatorul Astronomic din bd. Lascăr Catargiu 21(fost Ana Ipătescu),joi 25 iunie,ora 18.00.Va fi cu siguranţă o şedinţă interesantă, având în vedere faptul că s-au anunţat cu texte trei dintre membrii cenaclului. Dragoş C. Butuzea va prezenta un eseu care va căuta să creioneze un tipar al aşteptărilor pe care le are un cititor faţă de de science-fiction. Cristian M. Teodorescu şi probabil Dănuţ Ungureanu vor fi prezenţi cu câte o proză în primă audiţie. Toate aceste lucruri prefigurează o seară de excepţie pentru iubitorii de SF.
VĂ AŞTEPTĂM JOI 25 IUNIE,ORA 18.00 LA OBSERVATORUL ASTRONOMIC !
Bd.Lascăr Catargiu nr.21
21.06.2009
La târg
Fost-a ediţia 2009 a Bookfest. Cărţi multe, cărţi scumpe, cărţi mai puţin scumpe:
Leda - Gene Wolfe - început "Soarele Nou"
Leda - Robert J. Sawyer
Nemira - Stephen King - început "Turnul Întunecat"
Nemira - Dan Simmons - continuat "Hyperion Cantos"
Nemira - George R. R. Martin - continuat "Cântece de Gheaţă şi Foc"
MP - Sebastian A. Corn - reeditat "Adrenergic"
MP - antologie de SF şi F
MP - început "Cronici ale Apocalipsei"
MP - Jeff Vandermeer - "Prădător"
etc.
Şi poze cu membrii SRSFf printre standuri şi printre beri. Şi nu numai.
Adrian Bănuţă, Dănuţ Ungureanu şi Cristian Mihail Teodorescu
Dragoş C. Butuzea şi Adinab
Dănuţ Ungureanu, CapricornK13 şi Cristian Mihail Teodorescu
Dănuţ Ungureanu şi Lucian Merişca
Dănuţ Ungureanu
Mihail Grămescu
Liviu Radu
Valentin Nicolau şi Marian Truţă
Voicunike, Cristian Tamaş, Sorin Camner, Dreaming Jewel, Dragoş C. Butuzea
Marian Truţă şi Mihai Dan Pavelescu
Marian Coman
Şi altele.......
Leda - Gene Wolfe - început "Soarele Nou"
Leda - Robert J. Sawyer
Nemira - Stephen King - început "Turnul Întunecat"
Nemira - Dan Simmons - continuat "Hyperion Cantos"
Nemira - George R. R. Martin - continuat "Cântece de Gheaţă şi Foc"
MP - Sebastian A. Corn - reeditat "Adrenergic"
MP - antologie de SF şi F
MP - început "Cronici ale Apocalipsei"
MP - Jeff Vandermeer - "Prădător"
etc.
Şi poze cu membrii SRSFf printre standuri şi printre beri. Şi nu numai.
Adrian Bănuţă, Dănuţ Ungureanu şi Cristian Mihail Teodorescu
Dragoş C. Butuzea şi Adinab
Dănuţ Ungureanu, CapricornK13 şi Cristian Mihail Teodorescu
Dănuţ Ungureanu şi Lucian Merişca
Dănuţ Ungureanu
Mihail Grămescu
Liviu Radu
Valentin Nicolau şi Marian Truţă
Voicunike, Cristian Tamaş, Sorin Camner, Dreaming Jewel, Dragoş C. Butuzea
Marian Truţă şi Mihai Dan Pavelescu
Marian Coman
Şi altele.......
"DRUMUL" LUI CORMAC Mc CARTHY,ÎN PREGĂTIRE LA HUMANITAS FICTION
La editura Humanitas Fiction se pregăteşte apariţia romanului "Drumul"(The Road,2006) al scriitorului american Cormac McCarthy.
Volumul va apare în colecţia "Raftul Denisei".
Prezentarea făcută de editură romanului şi autorului:
„Roman câştigător al Pulitzer Prize 2007, al James Tait Black Memorial Prize 2006 şi ecranizat în 2009 de John Hillcoat, cu Viggo Mortensen, Charlize Theron şi Robert Duvall în rolurile principale.
O iarnă atomică în care nu mai există animale sau plante, singura prezenţă constantă este foamea şi orice întâlnire între două fiinţe omeneşti poate sfârşi într-un act de canibalism. Iată decorul postapocaliptic, definit fie prin absenţe tragice, fie prin prezenţe ameninţătoare, prin care călătoresc un bărbat fără nume şi fiul lui, încercând să ajungă la mare. Au un pistol cu două gloanţe, ceva resturi de mâncare şi nişte pături vechi – şi, foarte important, se au unul pe altul. Supravieţuirea înseamnă însă amoralitate, după cum învaţă copilul studiindu-şi tatăl, a cărui dragoste pare a fi ultimul lucru rămas din lumea veche, ultima realitate confortabilă, moştenită, la adăpostul căreia te poţi odihni. „Suntem morţii vii care bântuie prin decorul unui film de groază“ – aceasta e starea de spirit în lumea lui McCarthy, pe care n-o colorează decât foarte rare detalii de un umor nostalgic: ultima sticlă de Coca-Cola sau singura inscripţie care a supravieţuit dezastrului nuclear - rămăşiţele unei lumi care seamănă cu a noastră. Un roman al sfârşitului civilizaţiei, al coşmarului colectiv, dar şi al credinţei şi speranţei, Drumul are suspansul unei poveşti de aventuri, însemnătatea unei pilde şi stranietatea unui western filtrat prin frazele lui Faulkner.”
"CORMAC Mc CARTHY s-a născut în Providence, Rhode Island, în 1933. Studiază artele liberale la Universitatea din Tennessee timp de doi ani, iar în 1953 se înrolează în aviaţia militară a S.U.A, petrecând doi ani în Alaska. Nu îşi termină studiile, pentru că se mută la Chicago, unde scrie primul său roman,"The Orchard Keeper", publicat în 1965 şi recompensat cu William Faulkner Award. În 1966, primeşte o bursă Rockefeller şi ajunge la Ibiza, unde scrie al doilea roman,"Outer Dark".Urmează
"Child of God"(1973);"Suttree"(1979);"Blood Meridian, or the Evening Redness in the West"(1985; în 2006, acest roman ocupă locul trei într-un top al revistei New York Times Magazine);"The Border Trilogy: All the Pretty Horses"(1992; câştigător al National Book Award şi National Books Critics Circle Award şi ecranizat în 2000, în regia lui Billy Bob Thornton),"The Crossing"(1994) şi "Cities of the Plain"(1998); No Country for Old Men (2005; ecranizarea din 2007, în regia fraţilor Coen, a câştigat patru Premii Oscar),"Drumul" (The Road, 2006; câştigător al Pulitzer Prize 2007 şi James Tait Black Memorial Prize 2006).
Cormac McCarthy a mai scris un scenariu de film,"The Gardener's Son" (1976), şi două piese de teatru,"The Stonemason"(1995) şi "The Sunset Limited"(2006)".
20.06.2009
Los cronocrímenes aka Timecrimes
Hector (Karra Elejalde) îşi petrece câteva zile la ţară, împreună cu prietena sa , Clara (Candela Fernández), când este atras de ceva ce observîă cu binoclus. Privind la o casă din apropiere observă o tânără frumoasă scoţându-şi hainele şi decide s-o privească mai bine. Câteva minute mai târziu, când se apropie de casă, o găseşte pe femeie zăcând în iarbă, moartă sau leşinată. În timp ce o examinează, este atacat de un bărbat straniu care zboară în picioare. Hector se refugiază într-o clădire care se dovedeşte un laborator al cărui proprietar este un om de ştiinţă misterios (Nacho Vigalondo), care-i permite să se ascundă într-un şifonier venit, parcă, din viitor. Când iese din şifonier, câteva minute mai târziu şi priveşte pe fereastră se vede pe el stând aplecat deasupra femeii fără cunoştinţă, Hector descoperă că şifonierul este o maşină de călătorit în timp.
Un film inteligent pe care vă las să-l descoperiţi, care încearcă să prezinte confuzia în care am fi aruncaţi dac-am călători vre-odată în timp.
Regizat de un tânăr regizor (Nacho Vigalondo) spaniol, scris tot de el , este un film pe care vi-l recomand. Şi, aşa cum se întâmplă foarte des în ultimii zeci de ani (!), în 2011 se va lansa varianta americană regizată, se pare, tot de Nacho. Prezent la festivalul filmului de scurt metraj de la Toronto, în 2005, cu filmul excelent Choque (Crash), acest regizor pare a fi unul dintre cei mai promiţători tineri din cinematografia spaniolă. De urmărit.
RELANSAREA SITE-ULUI SRSFF
Site-ul Societăţii Române de Science Fiction & Fantasy a fost relansat într-o nouă formulă şi cu o altă grafică..
Un format îmbunătăţit şi interactiv care permite comentarea directă a articolelor şi crearea unui dialog între pasionaţii genurilor science fiction & fantasy şi SRSFF.
Site-ul are acum mai multe rubrici(editorial,proză,profil,mapamond,fandom,cenaclul ProspectArt,recenzii şi cronici,recomandări SRSFF:emisiuni radio,bloguri,edituri şi librării)care îşi propun să reflecte ubicuitatea unei viziuni şi a unei paradigme,aceea a science fiction-ului.
O frecvenţă sporită a postărilor ar permite creşterea atractivităţii site-ului şi
interesului din partea internauţilor
www.srsff.ro
18.06.2009
"MOON" & "9"
„MOON”,în regia lui Duncan Jones (fiul lui David Bowie)Scenariul: Duncan Jones şi Nathan Parker
Cu: Sam Rockwell, Dominique McEligott, Kaya Scodelario, Matt Berry, Benedict Wong, Malcolm Stewart, Kevin Spacey (vocea computerului GERTY 3000)
Este tînăr,ambiţios,are atitudine proactivă şi mai presus de orice este un workaholic.Lucrează pentru o multinaţională,are acces la tehnologie hightech şi la ultimele gadgeturi în materie.A ajuns într-un loc în care miliarde de oameni nu vor ajunge vreodată.Încarnează visul de aur al omenirii.El a reuşit.
E singur pe Lună şi extrage heliu3.Şi e fericit.
http://www.sonyclassics.com/moon/trailer.html
Aşa începe filmul lui Duncan Jones.Un film grav,dens şi angajat social care te obligă să gîndeşti,să-ţi pui întrebări şi să reflectezi asupra condiţiei umane.Care va fi aceeaşi acum şi în vecii vecilor.Carne de tun,masă de manevră,cantitate etern manipulabilă pentru toţi nemernicii care se perindă la nesfîrşit pe scena damnării eterne a speciei umane.
Dacă sînteţi adepţii chewing gum-ului pentru creier sau entertainment-ului imbecil,nu faceţi greşeala să vizionaţi acest film.E timp pierdut pentru dumneavoastră.
„9”- Regizor: Shane Acker, Scenarişti: Pamela Pettler & Shane Acker
Film de animaţie
Voci: Christopher Plummer,Martin Landau,John C. Reilly,Crispin Glover,Jennifer Connelly
http://9experiment.com/
Personajul principal numit 9 se trezeşte într-o lume post-apocaliptică,din care oamenii au dispărut.Numai printr-o şansă descoperă o comunitate de fiinţe asemenea lui,care încearcă să supravieţuiască asaltului maşinilor decise să-i distrugă.
9 îi convinge pe ceilalţi să nu se mai ascundă şi să pornească ofensiva împotriva maşinilor.Viitorul civilizaţiei depinde de acţiunea lor.
14.06.2009
BOOKFEST 2009, 17- 21 IUNIE
Ediţia 2009 a celui mai mare Salon de Carte din Bucureşti îşi va deschide porţile pentru iubitorii de carte, cititori şi expozanţi în perioada miercuri 17-duminică 21 iunie, în cadrul Complexului Expoziţional Romexpo, în pavilioanele 13, 14, 15, 16 şi 17.
Salonul de Carte este deschis şi anul acesta în cele 5 pavilioane ale Complexului Romexpo întinse pe o suprafaţă de 13.700 mp ce cuprind peste 130 de standuri. Datorită spaţiului mare de desfăşurare, Salonul de Carte va expune mai multe cărţi, anul acesta numărul titlurilor va depăşi 25.000 şi va putea onora vizitele unui public mult mai larg.
Tîrgul va fi deschis între 10.00 - 20.00(miercuri 17,joi 18,sîmbătă 20),între 10.00-22.00(vineri 19)şi 10.00 - 18.00(duminică 21 iunie).
Anul acesta,cei doi autori străini invitaţi sînt Vladimir Sorokin ("Gheaţa","Ziua opricinicului","Inimile celor patru") care-şi va lansa distopia "Kremlinul de zahăr" şi Peter Esterhazy ("Harmonia Coelestis").
Vicepreşedintele SRSFF,Sebastian A.Corn îşi va lansa ediţia revizuită a romanului
"Adrenergic",sîmbătă 20 iunie,ora 12.30,la standul Millenium Press.
Atît Sebastian A.Corn cît şi Liviu Radu (membru SRSFF) sunt prezenţi în antologia MP Fantasy&Science Fiction,care va fi lansată la Bookfest.
Editura NEMIRA, sâmbătă, 20 iunie 2009 la ora 14:00 la standul Nemira (Pavilionul 14),lansarea primului volum din seria Dark Tower (Turnul Întunecat):Pistolarul(The Gunslinger,) de Stephen King,în traducerea lui Mircea Pricăjan
Prezintă: membrii SRSFF Mihai-Dan Pavelescu,Mircea Pricăjan şi Michael Hăulică
Editura POLIROM:Pavilion 14, stand 5
Sîmbătă 20 iunie,ora 16.30: Trei maeştri ai undergroundului, trei traduceri în premieră: Chuck Palahniuk – "Rant", Will Self – "Măreţele maimuţe" şi J.G. Ballard –"Nopţi de cocaină".Prezintă: Costi Rogozanu, Marius Chivu, Iulia Popovici, Bogdan-Alexandru Stănescu
Editura Leda(Grupul editorial Corint):Pavilionul 15,A01
Duminica, 21 iunie 2009, ora 12 :00
Lansarea romanului "UMBRA TORTIONARULUI", primul volum din seria "CARTEA SOARELUI NOU" de Gene Wolfe
Prezintă: Irina Horea(traducătoarea), Florin Pîtea, Michael Haulică
Pistolarul
Lost pe scurt ... la Antena 1! :-)
Are Mihai Constantinescu o melodie:
"E-o lume minunata in care veti gasi
Numai copii,
E-o lume cu mult soare si multe jucarii
Pentru copii!"
Stau si ma crucesc. Am gasit la colegii de la TvBlog o stire care m-a lasat mut. La celebra emisiune "Acces direct", moderata de nu mai putin celebrul Madalin Ionescu, au aparut scene din Lost ca reprezentand o ciocnire intre doua avioane deasupra junglei Amazoniene.
Citez, cu permisiunea TvBlog:
"Televiziunea Antena 1 a difuzat in emisiunea “Acces Direct” cateva imagini surprinse de un pasager in momentul coliziunii unui Boeing 737 cu un alt avion, intreg incidentul avand loc deasupra Amazonului. Din pacate, doar unul dintre cele doua avioane a aterizat in siguranta. Boeingul s-a prabusit si nu au existat supravietuitori".
In studio au fost chemati experti care sa analizeze cazul si sa traseze profilul psihologic al celui care a facut pozele. La telefon este chemat pilotul Adrian Iovan pentru o parere avizata.
Madalin Ionescu se intreaba daca cel care a facut pozele nu a avut atata sange rece incat sa lase si o marturie a evenimentului.
In premiera pentru cei de la Antena 1, tinem sa îi anuntam ca marturia celor care s-au prabusit cu avionul a putut fi vazuta in fiecare saptamana, de vreo cinci ani incoace, pe ABC, AXN, TVR si Prima !"
Stirea este preluata de aici:
http://inboc.wordpress.com/2007/02/01/real-plane-crash-pictures-unbelivable/
Iar imaginile din emisiunea lui Ionescu, de pe youtube, sunt elocvente:
http://www.youtube.com/watch?v=SHNvHRzPio8
Asteptam cu interes imagini din 2001 - A Space Odyssey si comentariile despre neobrazarea criminala a masinilor. Sau poate din Terminator si comentarii despre razboiul impotriva terorismului si robotii care s-au aliat cu Al Qaeda.
"E-o lume minunata in care veti gasi
Numai copii,
E-o lume cu mult soare si multe jucarii
Pentru copii!"
Stau si ma crucesc. Am gasit la colegii de la TvBlog o stire care m-a lasat mut. La celebra emisiune "Acces direct", moderata de nu mai putin celebrul Madalin Ionescu, au aparut scene din Lost ca reprezentand o ciocnire intre doua avioane deasupra junglei Amazoniene.
Citez, cu permisiunea TvBlog:
"Televiziunea Antena 1 a difuzat in emisiunea “Acces Direct” cateva imagini surprinse de un pasager in momentul coliziunii unui Boeing 737 cu un alt avion, intreg incidentul avand loc deasupra Amazonului. Din pacate, doar unul dintre cele doua avioane a aterizat in siguranta. Boeingul s-a prabusit si nu au existat supravietuitori".
In studio au fost chemati experti care sa analizeze cazul si sa traseze profilul psihologic al celui care a facut pozele. La telefon este chemat pilotul Adrian Iovan pentru o parere avizata.
Madalin Ionescu se intreaba daca cel care a facut pozele nu a avut atata sange rece incat sa lase si o marturie a evenimentului.
In premiera pentru cei de la Antena 1, tinem sa îi anuntam ca marturia celor care s-au prabusit cu avionul a putut fi vazuta in fiecare saptamana, de vreo cinci ani incoace, pe ABC, AXN, TVR si Prima !"
Stirea este preluata de aici:
http://inboc.wordpress.com/2007/02/01/real-plane-crash-pictures-unbelivable/
Iar imaginile din emisiunea lui Ionescu, de pe youtube, sunt elocvente:
http://www.youtube.com/watch?v=SHNvHRzPio8
Asteptam cu interes imagini din 2001 - A Space Odyssey si comentariile despre neobrazarea criminala a masinilor. Sau poate din Terminator si comentarii despre razboiul impotriva terorismului si robotii care s-au aliat cu Al Qaeda.
12.06.2009
GEORGE LAZĂR DESPRE COLOCVIUL QUASAR
Membrul SRSFF,George Lazăr(autorul romanelor SF,"America One" şi "Îngerul păzitor",
editor al revistei SCI-FI MAGAZIN şi a Almanahului SCI-FI magazin 2009) ne-a trimis
o corespondenţă despre colocviul Quasar.
Ne face plăcere să vi-o oferim.
„Să fiu sincer, am avut o dilemă. Cum nu am participat de la început pînă la sfîrşit,nu am fost martor la tot ceea ce s-a petrecut şi nu aş fi putut
încropi o relatare completă. Mai mult, băieţii de la Quasar urmează să o
scoată ei, cît de curînd. Aşa că adaug mai jos un material care a încercat
să surprindă atmosfera evenimentului. Sper să fie potrivit.
Salt în trecut
Dacă s-ar fi descoperit călătoria în timp, atunci, ei bine, m-am teleportat şi eu
sîmbătă, 6 iunie,la Iaşi, la Casa Pogor, pentru a reîntîlni şi cenacliştii de
acum trei decenii, reuniţi la ceea ce pompos i-au spus
« Colocviul de fantastic, SF şi avangardă ».
De fapt, ne-am adunat pentru a sarbatori cenaclul Quasar, ajuns la onorabila vârsta de treizeci de ani.La trei ani dupa ce s-a înfiinţat, pentru doar un cincinal, în studenţie,am fost şi eu quasarist activ.
Nu vreau să mă rezum la relatarea oficială a evenimentului, pe care oricum
gazdele o vor scoate în scurtă vreme, mai complet şi mai documentat decât aş
putea-o face eu.
Ceea ce voi încerca însă, va fi să relatez despre atmosfera şi despre o
parte din participanţi - cel puţin despre cei pe care i-am (re)cunoscut.
Quasar pare să fi rămas imun la trecerea anilor. Echipa iniţială, a celor opt fondatori,s-a micşorat prin decesul a trei dintre ei.
George Ceauşu,reprofilat, din informatician în profesor universitar de filosofie,
e la fel cum l-am cunoscut, cu părul la fel de negru.
Acum, la fel ca în urma cu trei decenii, crede cu tarie în destinul literaturii SF,
e convins şi încearcă să convingă că noi sefiştii, suntem ceva mai speciali,
avem o genă modificată care ne permite să visăm şi trebuie să ne luptăm pentru a
ne obţine locul care ni se cuvine în societate.
Anii nu au părut să îi afecteze nici binecunoscuta brambureală cu care
tratează punctualitatea sau un program anume, în pofida faptului ca mintea
îi funcţionează brici. Cred, la fel cum credeam şi când l-am cunoscut, că
modul său distrat de a se comporta este mai mult pentru ca aşa crede el ca
longeviv al unuia din cele mai celebre cenacluri literare din ţară.
L-am reîntâlnit pe Lucian Merişca. Timpul nu a fost la fel de generos cu el,
pentru ca s-a mai îngraşat puţin, cu toate ca şi-a păstrat chipul angelic,
de copil bucălat al unei generaţii şi al unor valori în care cred tot mai
puţini. Lucian a punctat cu maturitate şi la obiect în timpul discuţiilor,
fără să ridice tonul şi fără să (se) irite. Spre deosebire de George,
convins de perenitatea literaturii SF, Lucian admite că, da, este posibil ca
la un moment dat aceasta să dispară, înghiţită de avalanşa uriaşă de
literatură, cu genuri şi subgenuri, care încovoaie zilnic rafturile
librăriilor.
A făcut deplasarea pînă la Iaşi şi Alexandru Mironov pe care nu îl mai
văzusem în carne şi oase de mulţi ani. A rămas neschimbat. A adus cu el un
stick de memorie pe care l-a pus la un calculator şi, ajutîndu-se de
imagini, şi-a început expunerea hipnotică, profeţind liftul spaţial,
coloniile umane din punctele Lagrange şi zborul interstelar.
Numai ca toate astea, mai puţin formatul modern de prezentare, le-am mai văzut şi auzit,
arătate şi spuse tot de el, tot la Iaşi şi tot la Quasar, dar cu un sfert de
secol în urmă.
Din acest motiv m-am simţit puţin dezamăgit că încă nu s-au întîmplat, aşa
cum mi-aş fi dorit fierbinte să cred că minunile tehnologice vor fi puse în
practică şi vom putea da o fuga pînă la staţia de pe orbita
geosincronă sau poate puţin mai încolo.
A venit şi Marian Coman, de la Brăila. A vobit despre cărţile editurii
Tritonic şi i-a îndemnat pe cei prezenţi să le cumpere. El e optimist
incurabil, e convins ca literatura SF are viitorul în faţă şi că lucrurile
merg spre bine. Cine ştie, poate are dreptate.
Din Italia, via Bucureşti, a venit Roberto Quaglia care şi-a prezentat
într-o româna oricum mult mai bună decât italiana vorbită de majoritatea
celor prezenţi, ultima sa carte tradusă şi tipărită la noi, în care îşi
prezintă speculaţiile asupra atentatelor 9/11 din State. Şi el i-a îndemnat
pe cei prezenţi să îi cumpere cartea dacă vor sa afle mai multe.
Dan Doboş nu a îndemnat pe nimeni să îi cumpere reeditata « Abaţia ». S-a
răcorit ca într-o şedinţă de terapie în grup povestind cum şi-a dorit să fie
scriitor de SF şi deziluzia intens trăită după ce s-a convins că aşa ceva e
practic imposibil în România iar eventuala pătrundere pe pieţele mari ale
lumii echivalează cu escaladarea Everestului îmbrăcat numai cu pantaloni
scurţi.
Eu am prezentat Almanahul SCI-FI MAGAZIN 2009 şi colecţia celor 12 reviste.
Am încercat să explic cum şi de ce am scos revista şi mai ales de ce am
oprit-o. Mă tem că argumentele mele nu au fost chiar bine primite. Nici eu
nu am îndemnat pe nimeni să cumpere Almanahul.
Pentru că, în mod caraghios, am realizat că de fapt încercam să ne
convingem, noi între noi, să ne cumpărăm carţile. Fără prea mult succes.
Atunci, pe alţii, cum o să-i convingem? (George Lazăr).”
10.06.2009
FINALIŞTII PREMIULUI JOHN W.CAMPBELL 2009
Au fost anunţaţi finaliştii Premiului John W.Campbell :
“City at the End of Time” - Greg Bear (Del Rey)
“Anathem” - Neal Stephenson (William Morrow)
“Song of Time” - Ian MacLeod, (PS Publishing)
“Little Brother” - Cory Doctorow (Tor)
“The Philosopher's Apprentice” - James Morrow (William Morrow)
“Valley of Day-Glo” - Nick Di Chario (Robert J. Sawyer Books)
Premiul John W.Campbell este decernat în timpul banchetului care încheie Conferinţa anuală Campbell,ce are loc la Universitatea din Kansas,S.U.A, din Lawrence,Kansas între 9-12 iulie 2009.
Conferinţa Campbell este dedicată discuţiilor despre scrisul science-fiction-ului,critică şi teorie literară,activitatea editoriale,predarea SF-ului,arta SF.
Premiul Campbell a fost decernat pentru prima dată în 1973.
Iată lista finaliştilor din perioada 1973-2008:
1973
1st Beyond Apollo, Barry N. Malzberg
2nd The Listeners, James Gunn
3rd Darkening Island (Fugue for a Darkening Plain), Christopher Priest
Special award for excellence in writing: Dying Inside, Robert Silverberg
1974
1st (tie) Rendezvous with Rama, Arthur C. Clarke;
1st (tie) Malevil, Robert Merle
2nd (tie) The Embedding, Ian Watson;
2nd (tie) The Green Gene, Peter Dickinson
Special non-fiction award: The Cosmic Connection, Carl Sagan
1975
1st Flow My Tears, The Policeman Said, Philip K. Dick
2nd The Dispossessed, Ursula K. Le Guin
3rd None awarded
1976
1st The Year of the Quiet Sun, Wilson Tucker
2nd The Stochastic Man, Robert Silverberg
3rd Orbitsville, Bob Shaw
1977
1st The Alteration, Kingsley Amis
2nd Man Plus, Frederik Pohl
3rd Where Late the Sweet Birds Sang, Kate Wilhelm
1978
1st Gateway, Frederik Pohl
2nd Roadside Picnic, Arkady & Boris Strugatsky
3rd A Scanner Darkly, Philip K. Dick
1979
1st Gloriana, Michael Moorcock
2nd And Having Writ..., Donald Benson
3rd Altered States, Paddy Chayefski
1980
1st On Wings of Song, Thomas M. Disch
2nd Engine Summer, John Crowley
3rd The Unlimited Dream Company, J. G. Ballard
1981
1st Timescape, Gregory Benford
2nd The Dreaming Dragons, Damien Broderick
3rd The Shadow of the Torturer, Gene Wolfe
1982
1st Riddley Walker, Russell Hoban
2nd Nu s-a acordat
3rd Nu s-a acordat
1983
1st Helliconia Spring, Brian W. Aldiss
2nd No Enemy But Time, Michael Bishop
3rd Nu s-a acordat
1984
1st The Citadel of the Autarch, Gene Wolfe
2nd The Birth of the People's Republic of the Antarctic, John Batchelor
3rd Tik-Tok, John Sladek
1985
1st The Years of the City, Frederik Pohl
2nd Green Eyes, Lucius Shepherd
3rd Neuromancer, William Gibson
1986
1st The Postman, David Brin
2nd Galapagos, Kurt Vonnegut
3rd (tie) Kiteworld, Keith Roberts;
3rd (tie) Blood Music, Greg Bear
1987
1st A Door into Ocean, Joan Slonczewski
2nd This Is the Way the World Ends, James Morrow
3rd Speaker for the Dead, Orson Scott Card
1988
1st Lincoln's Dreams, Connie Willis
2nd The Sea and Summer, George Turner
3rd The Unconquered Country, Geoff Ryman
1989
1st Islands in the Net, Bruce Sterling
2nd The Gold Coast, Kim Stanley Robinson
3rd Dragonsdawn, Anne McCaffrey
1990
1st The Child Garden, Geoff Ryman
2nd Farewell Horizontal, K. W. Jeter
3rd Good News from Outer Space, John Kessel
1991
1st Pacific Edge, Kim Stanley Robinson
2nd Queen of Angels, Greg Bear
3rd Only Begotten Daughter, James Morrow
1992
1st Buddy Holly Is Alive and Well on Ganymede, Bradley Denton
2nd The Difference Engine, William Gibson and Bruce Sterling
3rd (tie) A Woman of the Iron People, Eleanor Arnason;
3rd (tie) Stations of the Tide, Michael Swanwick;
3rd (tie) The Silicon Man, Charles Platt
1993
1st Brother to Dragons, Charles Sheffield
2nd Sideshow, Sheri S. Tepper
3rd A Fire Upon the Deep, Vernor Vinge
1994
1st No award
2nd Beggars in Spain, Nancy Kress
3rd Moving Mars, Greg Bear
1995
1st Permutation City, Greg Egan
2nd Brittle Innings, Michael Bishop
3rd No award
1996
1st The Time Ships, Stephen Baxter
2nd The Diamond Age, Neal Stephenson
3rd Chaga, Ian McDonald
1997
1st Fairyland, Paul McAuley
2nd Blue Mars, Kim Stanley Robinson
3rd The Sparrow, Mary Doria Russell
1998
1st Forever Peace, Joe Haldeman
2nd Slant, Greg Bear
3rd Secret Passages, Paul Preuss
1999
1st Brute Orbits, George Zebrowski
2nd Starfarers, Poul Anderson
3rd Distraction, Bruce Sterling
2000
1st A Deepness in the Sky, Vernor Vinge
2nd Darwin's Radio, Greg Bear
3rd Greenhouse Summer, Norman Spinrad
2001
1st Genesis, Poul Anderson
2002
1st (tie) Terraforming Earth, Jack Williamson;
1st (tie) The Chronoliths, Robert Charles Wilson
3rd Probability Sun, Nancy Kress
2003
1st Probability Space, Nancy Kress
2nd Kiln People, David Brin
3rd Hominids, Robert J. Sawyer
2004
1st Omega, Jack McDevitt
2nd Natural History, Justina Robson
3rd The X President, Philip Baruth
2005
1st Market Forces, Richard Morgan
2nd Air, Geoff Ryman
3rd The Time Traveler's Wife, Audrey Niffenegger
2006
1st Mindscan, Robert J. Sawyer
2nd Spin, Robert Charles Wilson
3rd The Summer Isles, Ian R. Macleod
2007
1st Titan, Ben Bova
2nd The Last Witchfinder, James Morrow
3rd (tie) Farthing, Jo Walton
3rd (tie) Blindsight, Peter Watts
2008
1st In War Times, Kathleen Ann Goonan
2nd The Yiddish Policeman's Union, Michael Chabon
3rd The Execution Channel, Ken MacLeod
09.06.2009
FINALIŞTII PREMIILOR BRITISH FANTASY 2009
Au fost anunţaţi finaliştii Premiilor British Fantasy 2009.
Atît fiul (Joe Hill) cît şi tatăl (Stephen King) sînt finalişti dar la categorii diferite.Dar TATĂL concurează la două categorii ! :)
Roman (Premiul August Derleth)
·The Graveyard Book - Neil Gaiman (Bloomsbury)
·Memoirs of a Master Forger - William Heaney/Graham Joyce (Gollancz)
·Midnight Man - Simon Clark (Severn House)
·Rain Dogs - Gary McMahon (Humdrumming)
·The Victoria Vanishes - Christopher Fowler (Little, Brown)
·Thieving Fear - Ramsey Campbell (PS Publishing).
Nuvelă
·Gunpowder - Joe Hill (PS Publishing)
·Cold Stone Calling - Simon Clark (Tasmaniac Publications)
·Heads - Gary McMahon (We Fade To Grey)
·The Narrows - Simon Bestwick (We Fade To Grey)
·The Reach of Children, Tim Lebbon (Humdrumming)
Povestire
·"N" - Stephen King (Just After Sunset)
·"All Mouth" - Paul Meloy (Black Static 6)
·"Do You See" - Sarah Pinborough (Myth-Understandings)
·"Pinholes in Black Muslin" - Simon Strantzas (Second Humdrumming Book of Horror)
·"The Caul Bearer" - Allyson Bird (Bull Running For Girls)
·"The Tobacconist’s Concession" - John Travis (Second Humdrumming Book of Horror)
·"The Vague" - Paul Meloy (Islington Crocodiles)
·"Winter Journey" - Joel Lane (Black Static 5)
Culegere de povestiri
·Just After Sunset - Stephen King (Hodder & Stoughton)
·Bull Running for Girls - Allyson Bird (Screaming Dreams)
·Glyphotech - Mark Samuels (PS Publishing)
·How To Make Monsters - Gary McMahon (Morrigan Books)
·Islington Crocodiles - Paul Meloy (TTA Press)
Antologie
·Cone Zero - DF Lewis, ed. (Megazanthus Press)
·Myth-Understandings - Ian Whates, ed. (Newcon Press)
·Subtle Edens - Allen Ashley, ed. (Elastic Press)
·The Mammoth Book of Best New Horror 19 - Stephen Jones, ed. (Constable & Robinson)
·The Second Humdrumming Book of Horror - Ian Alexander Martin, ed. (Humdrumming)
·We Fade To Grey - Gary McMahon (Pendragon Press)
Artist
·Dave McKean -The Graveyard Book (Bloomsbury)
·Edward Miller -Vault of Deeds (PS Publishing)
·Lee Thompson -The Land at the End of the Working Day (Humdrumming)
·Les Edwards
·Vincent Chong
Editură mică
·Elastic Press (Andrew Hook)
·Newcon Press (Ian Whates)
·Pendragon Press (Chris Teague)
·Screaming Dreams (Steve Upham)
·TTA Press (Andy Cox)
Non-Fiction
·journal.neilgaiman.com, Neil Gaiman
·Basil Copper: A Life in Books, Stephen Jones, ed. (PS Publishing)
·Doctor Who: The Writer's Tale, Russell T. Davies & Benjamin Cook (BBC Books)
·"Mutant Popcorn" column, Nick Lowe (Interzone)
·What Is It We Do When We Read Science Fiction, Paul Kincaid (Beccon Publications)
Revistă
Black Static, Andy Cox, ed.
·Interzone, Andy Cox, et. al., eds.
·Midnight Street, Trevor Denyer, ed.
·Postscripts, Peter Crowther & Nick Gevers, eds.
·SFX, Dave Bradley, ed.
Comic/Graphic Novel
·30 Days of Night: Beyond Barrow, Steve Niles & Bill Sienkiewicz (IDW Publishing);
·All-Star Superman, Grant Morrison & Frank Quitely (DC Comics);
·Buffy, Season Eight, Vol. 3: Wolves at the Gate, Joss Whedon & Drew Goddard and Georges Jeanty (Dark Horse Comics);
·Comic Book Tattoo: Tales Inspired by Tori Amos, Rantz A. Hoseley & Tori Amos, eds. (Image Comics);
·Hellblazer: Fear Machine, Jamie Delano (Vertigo);
·Hellblazer: The Laughing Magician, Andy Diggle & Leonardo Manco and Daniel Zezelj(Vertigo);
·Locke and Key, Joe Hill & Gabriel Rodriguez (IDW Publishing);
·The Girly Comic Book 1, Selina Lock, ed. (Factor Fiction);
·The New Avengers: Illuminati, Brian Bendis & Brian Reed and Jim Cheung (Marvel Comics).
Există nominalizări pentru categoriile "cinema" şi "televiziune".
Laureaţii vor fi aleşi de membrii British Fantasy Society şi vor fi anunţaţi la
FantasyCon,care va avea loc între 18-20 septembrie 2009,la hotelul Brittania,în Notingham,Marea Britanie.
www.britishfantasysociety.org.uk
08.06.2009
MIHAI-DAN PAVELESCU LA "EXPLORATORII LUMII DE MÂINE"
Invitatul lui Ştefan Ghidoveanu la emisiunea "Exploratorii lumii de mâine",de sâmbătă
13 iunie 2009,la ora 13.15,Radio România Cultural este membrul fondator al Societăţii Române de Science Fiction şi Fantasy,Mihai-Dan Pavelescu.
Tema emisiunii va fi "Fantasticul şi fantasy-ul".
Emisiunea "Exploratorii lumii de mâine" se difuzează în Bucuresti pe 101,3FM, bilunar,sîmbăta între 13.15 şi 13.45PM.
Emisiunea va putea fi ascultata live pe internet la adresa :
http://cultural.srr.ro sau http://srr.ro/stream/rrc.asx.
NU UITAŢI,SÂMBĂTĂ 13 IUNIE,LA 13.15 PE RADIO ROMÂNIA CULTURAL !
Văd o mulţime de oameni care ar dori să asculte emisiunea, fiind în imposibilitate de a o asculta în direct. Ce bine ar fi să intrebe acolo unde trebuie. S-ar putea să existe soluţii!
Traducătorul,redactorul,editorul SF Mihai-Dan Pavelescu s-a născut la 18 iulie 1956, în Bucureşti.
Absolvent al Facultăţii de Mecanică, IPB, promoţia 1982.
Debutul în SF a fost în 1983,în revista tîrgu-mureşeană VATRA,cu traducerea povestirii "Jocul sîngelui şi pulberii" de Roger Zelazny.
Tot din 1983 a început să publice traduceri de proză SF în almanahuri,reviste,
antologii
("Arena"-Fredric Brown în almanahul Anticipaţia 1985,"Copilul dimineţii"-
Gardner Dozois în almanahul Anticipaţia 1986,"Efecte relativiste"-Gregory Benford în
revista "Magazin" în 1986).
Din 1984 a început să frecventeze cenaclul SF studenţesc SOLARIS,devenind în 1986 membru fondator al cenaclului SF PROSPECTART.
Din anul 1984, traducător atestat de engleză-română, în specialităţile „literatură“ şi „istorie“.
Alături de Ion Doru Brana a fost singurul traducător SF,căruia Almanahul ANTICIPAŢIA
i-a dedicat un medalion literar,în cazul lui în Almanahul ANTICIPAŢIA,ediţia 1988 cuprinzînd şi traducerile povestirilor "Sculptură lentă"-Theodore Sturgeon şi "Jocul şobolanului şi al dragonului"-Cordwainer Smith.
Reproducem scurta prezentare:
"Inginerul Mihai-Dan Pavelescu este incontestabil campionul prolificităţii printre traducătorii români ai genului (scria Sorin Antohi în 1987 iar MDP este şi în 2009 campion - nota mea)iar ritmul său de lucru nu dă semne de slăbire.
Principala sa calitate de traducător este siguranţa expertă a alegerii textelor-
un grad zero al criticii literare-iar preferinţele sale sînt pentru densitatea epică,
bogăţia imagistică,tensiunea susţinută a conflictului literar.Pare să fie mai puţin sedus de experimentele formale(destul de frecvente în SF...
Mihai Dan Pavelescu are aptitudini pentru comentariul critic,dar şi le face publice foarte rar,fiind preocupat mai ales de îmbogăţirea patrimoniului de texte SF accesibile în limba română.
Ca şi în capacitatea sa de selecţie,trebuie să vedem în marea sa productivitate ca traducător,un preţios auxiliar al spiritului critic."
Premii: cel mai bun traducător din domeniul SF,ROMCON 1993,1994.
1991–2000: redactor literar al Colecţiei de Povestiri Ştiinţifico-Fantastice (CPSF Anticipaţia) şi Almanahului Anticipaţia.
1994–2004: traducător la editura Teora.
2004–prezent: traducător la editura Meteor.
1997–2000: coordonator al colecţiei Nautilus a editurii Nemira.
2006–prezent: coordonator al colecţiei Nautilus a editurii Nemira.
A publicat 224 de cărţi traduse din diverse domenii
Redactări SF:
·60 de numere ale revistei CPSF Anticipaţia
·8 almanahuri Anticipaţia 1993-1999/2000
·cărţi pentru editurile Ştiinţă & Tehnică, Pygmalion, Nemira şi Lucman
Începând din 1983, a publicat traduceri de proză scurtă SF şi articole în reviste (Vatra, Magazin, Contemporanul, Colecţia de povestiri ştiinţifico-fantastice, Strict secret, Quasar, Orion, SLATL, Jurnalul SF, String, Adevărul literar şi artistic, Magazin Internaţional, Diverta), almanahuri (Anticipaţia, Contemporanul, România literară) şi antologii.
Traduceri exclusiv SF (în volum sau serializate):
1. Lumea lui Rocannon, de Ursula K. LeGuin, Editura Orion,1990
2. Ferma animalelor, de George Orwell. Serial în revista Contemporanul,1990
3. Sfârşitul copilăriei, de Arthur C. Clarke.Serial în revista CPSF Anticipaţia,1990
4. Duşmanul, de Barry B. Longyear, Editura Orion,1991
5. Rendez-vous cu Rama, de Arthur C. Clarke, Editura Multistar,1991
6. Făuritor de univers, de A. E. Van Vogt. Serial în revista CPSF Anticipaţia,1992
7. Oraşul şi stelele, de Arthur C. Clarke, Editura Multistar,1992
8. Fugarul, de Richard Bachman, Editura Orion,1992
9. Bug Jack Barron, de Norman Spinrad, Editura Adevărul,1993
10. Lumii îi spuneau Pădure, de Ursula K. LeGuin, Editura Mondial,1993
11. Zeii înşişi, de Isaac Asimov, Editura Teora,1993
12. Meridian, de Eric Brown, Editura Valdo,1993
13. Primul marţian, de A. E. Van Vogt, Editura Dalsi,1993
14. Neuromantul, de William Gibson, Editura Cristian,1994
15. Cronici marţiene, de Ray Bradbury, Editura Gamapres,1994
16. Mâna stângă a întunericului, de Ursula K. LeGuin, Editura Nemira,1994
17. Drumul iadului, de Roger Zelazny, Editura Teora,1994
18. Jocul lui Ender, de Orson Scott Card, Editura Nemira,1994
19. Căderea nopţii, de Isaac Asimov & Robert Silverberg, Editura Teora,1994
20. Omul demolat, de Alfred Bester, Editura Pygmalion,1994
21. Conexiunea psi, de Joe Haldeman, Editura Teora,1995
22. Omul pozitronic, de Isaac Asimov, Editura Teora,1996
23. Lumea dinafara timpului, de Larry Niven, Editura Teora,1996
24. Supercablat, de Walter Jon Williams, Editura Nemira,1996
25. Carantină, de Greg Egan, Editura Teora,1996
26. Între două lumi, de Norman Spinrad, Editura RAO,1996
27. Poarta, de Frederik Pohl,Editura Pygmalion
28. Întoarcerea dintre stele, de Stanislav Lem, Editura Univers, 1997
29. Distres, de Greg Egan, Editura Teora,1997
30. Sfârşitul copilăriei şi 11 povestiri, de Arthur C. Clarke, Editura Teora,1997
31. Perioada Campbell, de Isaac Asimov, Editura Teora,1998
32. Chrome, de William Gibson, Editura RAO,1998
33. Întemeietorii, de Isaac Asimov, Editura Teora,1998
34. Visele sunt sacre, de Isaac Asimov, Editura Teora,1998
35. Destinaţia creier, de Isaac Asimov, Editura Teora,1998
36. Protectorul, de Larry Niven, Editura Teora,1998
37. Calea marţiană, de Isaac Asimov, Editura Teora,1998
38. Axiomatic, de Greg Egan, Editura Teora,1998
39. Pace eternă, de Joe Haldeman, Editura Teora,1999
40. Count Zero, de William Gibson, Editura RAO,1999
41. Întrebarea finală, Isaac Asimov, Editura Teora,1999
42. Războiul etern, de Joe Haldeman, Editura Pygmalion,1999
43. Zburătorii nopţii, de George R. R. Martin, Editura Teora,1999
44. Sfârşitul jocului, de Bruce Bethke, Editura Nemira,1999
45. Lumea Pay-Contactul, de Larry Niven&Jerry Pournelle, Editura Teora,1999
46. Lumea Pay-Confruntarea, de Larry Niven şi Jerry Pournelle, Editura Teora,1999
47. Luminescent, de Greg Egan, Editura Teora, 2000
48. Rendez-vous cu Rama, de Arthur C. Clarke,Editura Lucman (reeditare),2002
49. Ameninţarea fantomei, de Terry Brooks, Editura Amaltea,2002
50. Planeta adormită, de Greg Bear, Editura Amaltea,2002
51. Teama Fundaţiei, de Gregory Benford, Editura Teora,2002
52. Moştenitorul Imperiului, de Timothy Zahn, Editura Amaltea,2002
53. Lumina întunericului, de Arthur C. Clarke, Editura Teora,2002
54. Fundaţia şi haosul, de Greg Bear, Editura Teora,2002
55. Triumful Fundaţiei, de David Brin, Editura Teora,2002
56. Fundaţia, de Isaac Asimov, Editura Teora,2002
57. Asaltul Forţei Întunecate, de Timothy Zahn, Editura Amaltea,2002
58. Ultima comandă, de Timothy Zahn, Editura Amaltea,2003
59. Ochiul minţii, de Alan Dean Foster, Editura Amaltea
60. Umbrele Imperiului, de Steve Perry, Editura Amaltea,2003
61. Cavernele de oţel, de Isaac Asimov, Editura Teora,2003
62. A Doua Fundaţie, de Isaac Asimov, Editura Teora,2003
63. Fundaţia şi Pământul, de Isaac Asimov, Editura Teora,2003
64. Paradisul capcană, de A. C. Crispin, Editura Amaltea,2004
65. Gambitul hutt, de A. C. Crispin, Editura Amaltea,2004
66. Drumul spre Fundaţie, de Isaac Asimov, Editura Teora,2004
67. Zorii rebeliunii, de A. C. Crispin, Editura Amaltea,2004
68. Darth Maul, vânător de umbre, de Michael Reaves, Editura Amaltea,2004
69. Apropierea furtunii, de Alan Dean Foster, Editura Amaltea,2004
70. Atacul clonelor, de R. A. Salvatore, Editura Amaltea,2005
71. Marşul cel Lung, de Richard Bachman, Editura Lucman,2005
72. La răscruce, de Matthew Stover, Editura Amaltea,2005
73. Şantier în lucru, de Richard Bachman, Editura Lucman,2005
74. Răzbunarea Sithului, de Matthew Stover, Editura Amaltea,2005
75. Jocul lui Ender, de Orson Scott Card, Editura Nemira (reeditare),2005
76. Fugarul, de Richard Bachman, Editura Lucman (reeditare),2005
77. Neuromantul, de William Gibson, Editura Corint (reeditare),2005
78. Remake, de Connie Willis, Editura Pygmalion,2005
79. Umbra Minotaurului, de Alan Gibbons, Editura Corint, 2006
80. Legiunea vampyrilor, de Alan Gibbons, Editura Corint, 2006
81. Războinicii corbului, de Alan Gibbons, Editura Corint, 2006
82. Mobilul, de Stephen King, Editura Nemira, 2006
83. Lumea lui Rocannon, de Ursula K. LeGuin, Editura Nemira (reeditare),2006
84. Omul demolat, de Alfred Bester, Editura Nemira (reeditare),2007
85. Carantină, de Greg Egan, Editura Nemira (reeditare), 2007
86. Steaua Pandorei I-II, de Peter Hamilton, Editura Tritonic,2007
87. Scara lui Schild, de Greg Egan, Editura Nemira, 2007
88. Foc în Adânc, de Vernor Vinge, Editura Nemira, 2008
89. Doar tu poţi salva omenirea, de Terry Pratchett, Editura Corint, 2008
90. Neuromantul, de William Gibson, Editura Univers (reeditare), 2008
91. Poarta, de Frederik Pohl, Editura Nemira (reeditare), 2008
92. Stăpânul cântecelor, de Orson Scott Card, Editura Nemira, 2009
93. Ilion, de Dan Simmons, Ed. Nemira, 2009
94. Dincolo de orizontul albastru, de Frederick Pohl, Editura Nemira, 2009
95. Steaua Pandorei III-IV, de Peter Hamilton, Editura Tritonic, 2009
96. Hyperion, de Dan Simmons, Editura Nemira, 2009
Traduceri nepublicate (în versiunea MDP):
Dune, Frank Herbert (trad. 1985)
Traversând oceanul de stele, Gregory Benford (1986)
Lumea inversă, Christopher Priest (1989)
Mileniu, John Varley (1994)
Tarner de Gor, John Norman (1994)
Supradoza Mona Lisei, William Gibson (1996)
Programatorul divin, Robert Sawyer (2000)
Căderea lui Hyperion, Dan Simmons (2007)
Întâlnire cu Heechee, Frederik Pohl (2009)
Romanele traduse pre-1990
Omul demolat, Alfred Bester (trad. 1979)
Sfârşitul copilăriei, Arthur C. Clarke (1980)
Zeii înşişi, Isaac Asimov (1980)
Poarta, Frederik Pohl (1980)
Dune, Frank Herbert (1981)
Drumul iadului, Roger Zelazny (1981)
Stăpânul cântecelor, Orson Scott Card (1982)
Rendez-vous cu Rama, Arthur C. Clarke (1982)
Cronicile marţiene, Ray Bradbury (1984)
Traversând oceanul de stele, Gregory Benford (1986)
Ferma animalelor, George Orwell (1986)
Neuromantul, William Gibson (1987)
Lumea lui Rocannon, Ursula LeGuin (1989)
Lumea inversă, Christopher Priest (1989)
06.06.2009
VIITORUL NOSTRU POSTUMAN
Francis Fukuyama – probabil cel mai cunoscut filosof social contemporan – revine asupra formulării care l-a consacrat, „sfîrşitul istoriei“.
Din moment ce ştiinţa n-a ajuns la capăt, nici istoria (în sensul succesiunii formelor politice) nu se poate încheia.
Dezvoltarea biotehnologiilor deschide perspective surprinzătoare şi neliniştitoare asupra viitorului nostru. Cum va modifica ingineria genetică acea esenţă umană la care s-au raportat filosofii începînd cu Platon si Aristotel? Cum vor afecta biotehnologiile societatea şi ordinea politică? În ce fel ne ameninţă clonarea şi
medicamentele psihotrope? Ce putem face, la urma urmei, pentru a rămîne oameni?
Iată temele de meditaţie pe care Fukuyama le propune in "Viitorul nostru postuman".
"Viitorul nostru postuman" - Francis Fukuyama
(Our Posthuman Future: Consequences of the Biotechnology Revolution,2002)
traducere de Mara Rădulescu
Editura Humanitas,colecţia: Paşi peste graniţe,2004
Fukuyama consideră două romane ca fiind definitorii pentru secolul 20.Cum nu a exprimat vreodată vreo simpatie pentru vreun gen sau subgen literar,nu putem să-l suspectăm :) de vreun partis-pris.
Pentru că cele două romane sînt "1984" şi "Mîndra lume nouă",Brave New World
.
Ambele,consideră Fukuyama,vizionare ("mult mai vizionare decît şi-ar fi putut închipui cineva")fiind centrate pe două tehnologii diferite.
"1984 vorbea despre ceea ce numim acum tehnologia informaţiei".
"Mîndra lume nouă,în schimb se referea la cealaltă mare revoluţie tehnologică ce urma să aibă loc,aceea a biotehnologiei.Bokanovskificarea,crearea oamenilor nu în utere,ci,aşa cum se spune azi,in vitro;soma cu proprietăţi halucinogene,care le dă oamenilor o stare de fericire instantanee,filmele
feelies care se adresează tuturor simţurilor;modificarea comportamentului prin repetarea constantă a unor mesaje subliminale şi cînd metoda eşuează,se administrează diverşi hormoni artificiali".
"În timp ce previziunile tehnologice ale romanului 1984 ,au fost uimitor de exacte,previziunile politice nu s-au adeverit."
"Previziunile politice ale celeilalte mari distopii,Mîndra lume nouă,rămîn
încă să se împlinească.
Multe dintre tehnologiile imaginate de Aldous Huxley,precum fertilizarea in
vitro,mamele surogat,substanţele psihotrope şi ingineria genetică pentru crearea artificială a copiilor sînt deja de actualitate sau vor fi în scurt timp."
Fukuyama,discută potenţiala ameninţare la adresa democraţiei liberale,constituită de utilizarea pentru obiective transumaniste a biotehnologiilor.
Fukuyama analizează posibilitatea ca viitorul să aducă modificări fără precedent speciei umane prin utilizarea fără discernămînt a ingineriei genetice şi bioteh-
nologiilor.Capacitatea de a manipula ADN-ul va crea consecinţe potenţial teribile pentru toţi descendenţii noştri.
Utilizarea ştiinţei şi biotelehnologiilor pentru a imprima o direcţie anume evoluţiei
umane,este fundamental greşită,crede Fukuyama,sancţionînd obiectivele mişcării trans-
umaniste care postulează teoretic necesitatea apariţiei unui salt evolutiv care ar trebui să conducă la crearea supraoamenilor.Fukuyama ia atitudine şi condamnă controlul biotehnologiei pentru dirijarea evoluţiei speciei umane.
"Oamenii din Mîndra lume nouă sînt sănătoşi şi satisfăcuţi,dar au încetat să fie fiinţe umane.Ei nu mai luptă,nu au aspiraţii spirituale sau intelectuale,sînt satisfăcuţi de consumul furajelor de masă,nu mai trebuie să ia decizii morale dificile,pentru că morala nu mai există,nu mai fac nici unul din lucrurile pe care le asociem cu statutul de om.Nu mai au acele caracteristici care conferă demnitatea umană."
"Spre deosebire de omul împovărat de boală sau sclavie,noii oameni din Mîndra lume nouă,nu ştiu că s-au dezumanizat şi ceea ce este cel mai grav,nici nu le-ar păsa dacă ar şti.Ei sînt,într-adevăr,nişte sclavi fericiţi care se bucură de o fericire aservită."
Un gînditor influent
Francis Fukuyama (n. 27 octombrie 1952, Chicago) este un celebru sociolog şi politolog american.
A urmat studii clasice la Universitatea Cornell şi a obţinut doctoratul în ştiinţe politice la Universitatea Harvard, cu o teză despre politica externă a URSS în Orientul Mijlociu (1981). În anii 1979-1980, 1983-1989 şi 1995-1996 a fost colaborator al Departamentului de Ştiinţe Politice al Corporaţiei RAND, iar în anii 1981-1982 şi 1989 a lucrat la Departamentul de Stat al SUA.Francis Fukuyama este acum profesor la Universitatea americana "Johns Hopkins".
"Sfârşitul istoriei şi ultimul om"(1991) este cartea care i-a adus notorietate internaţională.A publicat numeroase studii şi articole despre democratizare şi politica economică internaţională. În ultimii ani s-a concentrat asupra rolului culturii şi al capitalului social în viaţa economică modernă şi în tranziţia către societatea informatizată.
Volume publicate
"Sfîrşitul istoriei şi ultimul om",1992
(The End of History and the Last Man,1992)
"Credinţa: virtuţiile sociale şi crearea prosperităţii",1995
(Trust: The Social Virtues and the Creation of Prosperity,1995)
"Marea ruptură: natura umană şi reconstrucţia ordinii sociale",1999
(The Great Disruption: Human Nature and the Reconstitution of Social Order,1999)
"Viitorul nostru postuman: consecinţe ale revoluţiei biotehnologice",2002
(Our Posthuman Future: Consequences of the Biotechnology Revolution,2002)
"Construcţia statelor:Ordinea mondială în secolul XXI",2004
(State-Building: Governance and World Order in the 21st Century,2004)
"America at the Crossroads: Democracy, Power, and the Neoconservative Legacy",2006
"After the Neo Cons: Where the Right went Wrong",2006
"Falling Behind: Explaining the Development Gap between Latin America and the United States",2008
Fukuyama este unul dintre cei mai influenti experţi în relaţii internationale
şi ştiinte politice ai acestui secol. Cea mai cunoscuta scriere a sa, "Sfîrsitul istoriei şi ultimul om", sustinea,în 1992,că lupta între ideologii politice diferite se apropie de sfîrşit, iar întreaga omenire se îndreaptă către democraţie. Ulterior, Fukuyama şi-a nuanţat opiniile, iar ultima sa carte, "America la răscruce: democraţie, putere şi mostenirea neoconservatoare",critică modul agresiv în care neoconservatorii încearcă să impună un tip de democraţie în lume.
Din moment ce ştiinţa n-a ajuns la capăt, nici istoria (în sensul succesiunii formelor politice) nu se poate încheia.
Dezvoltarea biotehnologiilor deschide perspective surprinzătoare şi neliniştitoare asupra viitorului nostru. Cum va modifica ingineria genetică acea esenţă umană la care s-au raportat filosofii începînd cu Platon si Aristotel? Cum vor afecta biotehnologiile societatea şi ordinea politică? În ce fel ne ameninţă clonarea şi
medicamentele psihotrope? Ce putem face, la urma urmei, pentru a rămîne oameni?
Iată temele de meditaţie pe care Fukuyama le propune in "Viitorul nostru postuman".
"Viitorul nostru postuman" - Francis Fukuyama
(Our Posthuman Future: Consequences of the Biotechnology Revolution,2002)
traducere de Mara Rădulescu
Editura Humanitas,colecţia: Paşi peste graniţe,2004
Fukuyama consideră două romane ca fiind definitorii pentru secolul 20.Cum nu a exprimat vreodată vreo simpatie pentru vreun gen sau subgen literar,nu putem să-l suspectăm :) de vreun partis-pris.
Pentru că cele două romane sînt "1984" şi "Mîndra lume nouă",Brave New World
.
Ambele,consideră Fukuyama,vizionare ("mult mai vizionare decît şi-ar fi putut închipui cineva")fiind centrate pe două tehnologii diferite.
"1984 vorbea despre ceea ce numim acum tehnologia informaţiei".
"Mîndra lume nouă,în schimb se referea la cealaltă mare revoluţie tehnologică ce urma să aibă loc,aceea a biotehnologiei.Bokanovskificarea,crearea oamenilor nu în utere,ci,aşa cum se spune azi,in vitro;soma cu proprietăţi halucinogene,care le dă oamenilor o stare de fericire instantanee,filmele
feelies care se adresează tuturor simţurilor;modificarea comportamentului prin repetarea constantă a unor mesaje subliminale şi cînd metoda eşuează,se administrează diverşi hormoni artificiali".
"În timp ce previziunile tehnologice ale romanului 1984 ,au fost uimitor de exacte,previziunile politice nu s-au adeverit."
"Previziunile politice ale celeilalte mari distopii,Mîndra lume nouă,rămîn
încă să se împlinească.
Multe dintre tehnologiile imaginate de Aldous Huxley,precum fertilizarea in
vitro,mamele surogat,substanţele psihotrope şi ingineria genetică pentru crearea artificială a copiilor sînt deja de actualitate sau vor fi în scurt timp."
Fukuyama,discută potenţiala ameninţare la adresa democraţiei liberale,constituită de utilizarea pentru obiective transumaniste a biotehnologiilor.
Fukuyama analizează posibilitatea ca viitorul să aducă modificări fără precedent speciei umane prin utilizarea fără discernămînt a ingineriei genetice şi bioteh-
nologiilor.Capacitatea de a manipula ADN-ul va crea consecinţe potenţial teribile pentru toţi descendenţii noştri.
Utilizarea ştiinţei şi biotelehnologiilor pentru a imprima o direcţie anume evoluţiei
umane,este fundamental greşită,crede Fukuyama,sancţionînd obiectivele mişcării trans-
umaniste care postulează teoretic necesitatea apariţiei unui salt evolutiv care ar trebui să conducă la crearea supraoamenilor.Fukuyama ia atitudine şi condamnă controlul biotehnologiei pentru dirijarea evoluţiei speciei umane.
"Oamenii din Mîndra lume nouă sînt sănătoşi şi satisfăcuţi,dar au încetat să fie fiinţe umane.Ei nu mai luptă,nu au aspiraţii spirituale sau intelectuale,sînt satisfăcuţi de consumul furajelor de masă,nu mai trebuie să ia decizii morale dificile,pentru că morala nu mai există,nu mai fac nici unul din lucrurile pe care le asociem cu statutul de om.Nu mai au acele caracteristici care conferă demnitatea umană."
"Spre deosebire de omul împovărat de boală sau sclavie,noii oameni din Mîndra lume nouă,nu ştiu că s-au dezumanizat şi ceea ce este cel mai grav,nici nu le-ar păsa dacă ar şti.Ei sînt,într-adevăr,nişte sclavi fericiţi care se bucură de o fericire aservită."
Un gînditor influent
Francis Fukuyama (n. 27 octombrie 1952, Chicago) este un celebru sociolog şi politolog american.
A urmat studii clasice la Universitatea Cornell şi a obţinut doctoratul în ştiinţe politice la Universitatea Harvard, cu o teză despre politica externă a URSS în Orientul Mijlociu (1981). În anii 1979-1980, 1983-1989 şi 1995-1996 a fost colaborator al Departamentului de Ştiinţe Politice al Corporaţiei RAND, iar în anii 1981-1982 şi 1989 a lucrat la Departamentul de Stat al SUA.Francis Fukuyama este acum profesor la Universitatea americana "Johns Hopkins".
"Sfârşitul istoriei şi ultimul om"(1991) este cartea care i-a adus notorietate internaţională.A publicat numeroase studii şi articole despre democratizare şi politica economică internaţională. În ultimii ani s-a concentrat asupra rolului culturii şi al capitalului social în viaţa economică modernă şi în tranziţia către societatea informatizată.
Volume publicate
"Sfîrşitul istoriei şi ultimul om",1992
(The End of History and the Last Man,1992)
"Credinţa: virtuţiile sociale şi crearea prosperităţii",1995
(Trust: The Social Virtues and the Creation of Prosperity,1995)
"Marea ruptură: natura umană şi reconstrucţia ordinii sociale",1999
(The Great Disruption: Human Nature and the Reconstitution of Social Order,1999)
"Viitorul nostru postuman: consecinţe ale revoluţiei biotehnologice",2002
(Our Posthuman Future: Consequences of the Biotechnology Revolution,2002)
"Construcţia statelor:Ordinea mondială în secolul XXI",2004
(State-Building: Governance and World Order in the 21st Century,2004)
"America at the Crossroads: Democracy, Power, and the Neoconservative Legacy",2006
"After the Neo Cons: Where the Right went Wrong",2006
"Falling Behind: Explaining the Development Gap between Latin America and the United States",2008
Fukuyama este unul dintre cei mai influenti experţi în relaţii internationale
şi ştiinte politice ai acestui secol. Cea mai cunoscuta scriere a sa, "Sfîrsitul istoriei şi ultimul om", sustinea,în 1992,că lupta între ideologii politice diferite se apropie de sfîrşit, iar întreaga omenire se îndreaptă către democraţie. Ulterior, Fukuyama şi-a nuanţat opiniile, iar ultima sa carte, "America la răscruce: democraţie, putere şi mostenirea neoconservatoare",critică modul agresiv în care neoconservatorii încearcă să impună un tip de democraţie în lume.
QUASAR CELEBREAZĂ CEI 30 DE ANI DE EXISTENŢĂ ŞI ORGANIZEAZĂ UN COLOCVIU
La mulţi ani,Quasar !
Înfiinţat în 1979 de Dan Merişca,cenaclul/clubul Quasar organizează la împlinirea a 30 de ani de existenţă,între 5-7 iunie la Iaşi,Colocviul de Fantastic, SF şi Avangardă „Iaşi 600 + Quasar 30”
Participă membrii Quasar (Lucian Merişca,George Ceauşu,Vlad Frînghiu,Radu Vasile Chialda,etc.) şi invitaţi,Roberto Quaglia,Mihai Grămescu,Marian Coman,Ovidiu Petcu,
Paul Sava).
03.06.2009
MINUNE SEFISTICĂ
Minunile nu contenesc să apară în Grădina Maicii Domnului !
Doamne Ajută şi Dă-ne nouă Doamne,sefeul nostru cel de toate zilele !
A se citi cu voce tare pe un ton pătruns de evlavie,păstrînd o atitudine pioasă
şi plină de umilinţă în timp ce se panoramează pe un sobor de preoţi cădelniţînd de zor şi blagoslovind Lucrarea Domnului.De această dată nu este vorba de sanctificarea
lui Petrache Lupu,a Elodiei sau a lui Terente.
Un miracol este apariţia unui grupaj intitulat simplist,sec şi extrem de prozaic "Dosar: Despre SF" în echivalentul românesc al magazinului literar "Lire",Dilemateca.
În cei patru ani de la apariţia revistei ("brand" al firmei "patriciene" Satiricon SRL - atenţie,nu Satyricon-honni soit qui mal y pense !:)este pentru prima dată cînd distinsa publicaţie catadicseşte să acorde mai mult decît vreo rubricuţă sau recenzie grăbită (ori una de tip bufonerie imbecilă ca "SF gastric" de Răzvan Petrescu,care îşi propune să amuze "gărgăriţele" după cum mărturiseşte comilitonul,fuşerind nuvela fraţilor Strugaţki,"A doua invazie a marţienilor").
Pînă şi coperta a fost "coruptă" cu o ilustraţie fabulos de kitschoasă dintr-un pulp SF al anilor '30.
O durere,o întristare şi un suspin,au pufnit "gărgăriţele" petresciene,consumatoare doar de ARTĂ ! Dacă şi "Dilemateca" a ajuns la asemenea compromisuri,unde o să ajungem ? La un eventual dosar SF în "România literară" ? Vade retro,Satana ! Nu ne duce pre noi în ispită,cu asemenea năluciri bolnave !
Sunt dedicate SF-ului opt pagini de eseu.
Dosarul SF începe cu textul lui Radu Pavel Gheo,"SF-ul: o definiţie",piesa de rezistenta a grupajului,un text dens,doct,documentat,de o mare limpezime şi coerenţă în care se afirmă cu toată rigoarea că"SF-ul nu este nici un gen literar aparte.Nu e nici paraliteratură,nici antiliteratură,ci pur şi simplu literatură..."
Şi de asemeni, "...într-un anumit sens,nu există literatură science fiction."
Pentru că,afirmă Radu Pavel Gheo şi are perfectă dreptate,"Fie ea umilă sau înaltă,trivială sau nobilă,pînă la urmă literatura nu poate fi decît bună sau proastă.Dincolo de cadrele,temele sau ideile specifice,science fiction-ul nu se abate de la această regulă."
Eseul lui R.P.Gheo are un preambul şi trei părţi ("Literatură mare şi literatură mică", "Literatură pentru copii şi tineret" şi "Literatura SF azi") şi porneşte de la volumul său teorie şi critică literară,"Despre science fiction".
Definiţia propusă de Gheo este "...SF-ul - un mod literar a cărui specificitate constă tocmai în raportul realitate-ficţiune,realizat într-un fel propriu..Universul ficţional de tip SF,ca şi cel utopic sînt rezultatele unei prelungiri a lumii reale într-un spaţiu imaginar,prelungire realizată prin analogie şi extrapolare.Cercul strîmt al universului de tip realist este prelungit logic de tip SF sau utopic,cu sublinierea - extrem de importantă - că ambele pornesc de la legile universului cunoscut,pe care le dezvoltă,le extrapolează sau le modifică pe cale raţională."
De la perspectiva criticii literare la percepţia lui Nicolae Manolescu referitoare la SF şi fantastic,Radu Pavel Gheo punctează echilibrat şi nuanţat,obiectivînd un demers care are meritul unui ton detaşat şi relaxat,permiţînd autorului o panorama succintă a genului inclusiv în România.
Este citata "masiva lucrare a lui Mircea Opriţă,Anticipaţia românească,
editura Viitorul Românesc,2003,un studiu aprofundat,exhaustiv şi bine documentat,
cea mai potrivită sursă critică şi teoretică de pînă acum."
Din acest motiv acest blog are în permanenţă inserată coperta "Anticipaţiei româneşti".
Pavel Gheo îi menţionează pe Sebastian A.Corn,Liviu Radu,Michael Hăulică,Ona Frantz,Florin Pîtea,Marian Coman,Ana-Veronica Mircea,Jean-Lorin Sterian.
Iar concluzia sa finală este "Între timp,cum graniţele dintre genuri sînt tot mai laxe,e din ce în ce mai greu să stabileşti clar dacă un anumit volum de Sebastian A.Corn,Răzvan Rădulescu sau - dintre autorii străini-de Chuck Palahniuk ori Kazuo Ishiguro poate fi categorisit drept science fiction,fantastic sau literatură
înaltă.Ceea ce nu e deloc rău pentru literatură.Pentru literatura autentică."
M.Hăulică preferă un slogan de tip populist-demagogic ca titlu al eseului său
"Literatura SF e despre oameni",de genul sintagmelor de pe bannerele pesedeului care au umplut oraşele ţării.Desigur,despre oameni,cu oameni,printre oameni,pentru oameni.Totul pentru om !
Dacă Radu Pavel Gheo considera că "literatura science fiction,într-un anumit sens,nu există" şi reprezintă o "sintagmă oricum pleonastică,fiind în contextul de faţă fiction şi "literatură" înseamnă acelaşi lucru",M.Haulica nefiind vreun teoretician sau critic literar,nu este deranjat de pleonasm.
Pe un ton colocvial,se propovăduiesc banalităţi si platitudini destinate cumpărătorilor nesefişti aflaţi în "targetul" Dilematecii,adică "gărgăriţele" petresciene,probabil.
Două sunt considerate momente culminante ale sefeului românesc post 90, "Jurnalul SF" care "scotea scriitori (mai mult sau mai puţin talentaţi - s-a şi văzut că mulţi dintre ei au dispărut între timp),pe bandă rulantă..." şi "Motocentauri pe acoperi-
şul lumii",o antologie despre care s-a scris în teze de licenţă şi de doctorat..."
Iar "campionii - ca număr de cărţi publicate,dar nu numai - sînt Liviu Radu şi Sebastian A.Corn,acesta din urmă fiind cam singurul reprezentant al sefiştilor accep-
tat de establishment-ul literar de la noi (ar mai fi şi Radu Pavel Gheo,dar pentru alte cărţi,mai puţin pentru Fairia)." Şi continuă,"dar sînt uitaţi (deşi nu poţi uita ceea ce n-ai ştiut niciodată,nu ?)cu desăvîrşire adevăraţii scriitori de SF:Dan Doboş,Ona Frantz,Costi Gurgu...."
Dar Florin Pîtea,Ana-Maria Negrilă,Lucian-Dragoş Bogdan,Robert David,Laurenţiu Nistorescu,Lucian Vasile Szabo,Costel Baboş,Victor Martin,George Lazăr,Cristian-Mihail Teodorescu,Dănuţ Ungureanu ? Aceştia nu sînt adevăraţi scriitori de SF ?
Dar sponsorul Bogdan-Tudor Bucheru ? Nu e bun decît să i se cheltuie la marginea hărţii dolarii cîştigaţi prin muncă în Arizona ?
Mai sunt menţionaţi Roxana Brînceanu,Marian Truţă şi Marian Coman.
Iar "Tendinţele în sefeul românesc contemporan ?" se întreabă gurul şi tot el răspunde, "...se continuă linia nouăzecistă,cea hulită de păstrătorii vechilor tradiţii,cea apropierii de mainstream,avînd mai multe legături cu fantasticul decît cu sefeul....există două direcţii - una tradiţională,cu un S foarte puternic în sigla SF şi una mai soft,mai în rînd cu ceea ce se petrece în ultima vreme şi prin alte părţi."
Iconografia grupajului utilizează excesiv ilustraţii de pulp SF,nouă la număr,care crează un contrast paradoxal cu cele două eseuri,conducînd la ideea derizoriului implicit al SF-ului.
Cît despre copertele volumelor reproduse,sunt absolut firesc,cele ale ediţiilor de la Tritonic îngrijite de gurul Haulică, "Despre science fiction","Nu sînt guru",
"Carbon modificat",ale ediţiilor prietenului Horia Nicola Ursu (Millenium Press),
"Povestiri fantastice","Cyberpunk","New Weird","Abaţia",a volumului prietenei Ona Frantz,"Sfîşierea",editat în 1999 de prietenul Horia Nicola Ursu la editura Dacia.
Coperta "Jurnalului SF" ilustrează apoteoza sefeului nouăzecist.
Pentru că prietenii ştiu de ce şi de bună seamă,Tritonic,Millenium Press şi Bastion sînt singurele edituri care publică autori români.Stingheră printre atîţia prieteni şi prietene se află coperta volumului lui Marian Truţă,"Vremea renunţării".Se ştie că la noi nu există cumetrii,cîrdăşii,mafii şi găşti.Nu există decît nobile pasiuni
dedicate misionariatului şi voluntariatului crucificate pe altarul sefeului.
În acelaşi număr,sînt demne de remarcat din punct de vedere sefistic, recenzia Luminiţei Corneanu,intitulată "Apocalipsa acum" despre romanul lui Cinghiz Aitmatov,"Stigmatul Casandrei",apărut în 2008,la editura Humanitas Fiction,cronica lui Hăulică,"Stăpînul poveştilor" despre romanul lui Orson Scott Card,"Stăpînul cîntecelor",editura Nemira,2009 şi profilul scriitoarei Mioarei Cremene,intitulat
"Poveştile unei epoci fierbinţi".
Mioara Cremene a scris şi un roman SF,apărut în 1968,la editura Tineretului,în colecţia SF (aceea cu "triunghiul",în format carte de buzunar),"Mărirea şi decăderea planetei Globus".
O premieră a ultimului deceniu (de la defuncta ArtPanorama încoace),o iniţiativă excelentă acest dosar SF,felicitări celor doi autori şi multă perseverenţă în a concretiza data viitoare un proiect şi mai ambiţios,dedicarea unui întreg număr al "Dilematecii",SF-ului.
Doamne Ajută şi Dă-ne nouă Doamne,sefeul nostru cel de toate zilele !
A se citi cu voce tare pe un ton pătruns de evlavie,păstrînd o atitudine pioasă
şi plină de umilinţă în timp ce se panoramează pe un sobor de preoţi cădelniţînd de zor şi blagoslovind Lucrarea Domnului.De această dată nu este vorba de sanctificarea
lui Petrache Lupu,a Elodiei sau a lui Terente.
Un miracol este apariţia unui grupaj intitulat simplist,sec şi extrem de prozaic "Dosar: Despre SF" în echivalentul românesc al magazinului literar "Lire",Dilemateca.
În cei patru ani de la apariţia revistei ("brand" al firmei "patriciene" Satiricon SRL - atenţie,nu Satyricon-honni soit qui mal y pense !:)este pentru prima dată cînd distinsa publicaţie catadicseşte să acorde mai mult decît vreo rubricuţă sau recenzie grăbită (ori una de tip bufonerie imbecilă ca "SF gastric" de Răzvan Petrescu,care îşi propune să amuze "gărgăriţele" după cum mărturiseşte comilitonul,fuşerind nuvela fraţilor Strugaţki,"A doua invazie a marţienilor").
Pînă şi coperta a fost "coruptă" cu o ilustraţie fabulos de kitschoasă dintr-un pulp SF al anilor '30.
O durere,o întristare şi un suspin,au pufnit "gărgăriţele" petresciene,consumatoare doar de ARTĂ ! Dacă şi "Dilemateca" a ajuns la asemenea compromisuri,unde o să ajungem ? La un eventual dosar SF în "România literară" ? Vade retro,Satana ! Nu ne duce pre noi în ispită,cu asemenea năluciri bolnave !
Sunt dedicate SF-ului opt pagini de eseu.
Dosarul SF începe cu textul lui Radu Pavel Gheo,"SF-ul: o definiţie",piesa de rezistenta a grupajului,un text dens,doct,documentat,de o mare limpezime şi coerenţă în care se afirmă cu toată rigoarea că"SF-ul nu este nici un gen literar aparte.Nu e nici paraliteratură,nici antiliteratură,ci pur şi simplu literatură..."
Şi de asemeni, "...într-un anumit sens,nu există literatură science fiction."
Pentru că,afirmă Radu Pavel Gheo şi are perfectă dreptate,"Fie ea umilă sau înaltă,trivială sau nobilă,pînă la urmă literatura nu poate fi decît bună sau proastă.Dincolo de cadrele,temele sau ideile specifice,science fiction-ul nu se abate de la această regulă."
Eseul lui R.P.Gheo are un preambul şi trei părţi ("Literatură mare şi literatură mică", "Literatură pentru copii şi tineret" şi "Literatura SF azi") şi porneşte de la volumul său teorie şi critică literară,"Despre science fiction".
Definiţia propusă de Gheo este "...SF-ul - un mod literar a cărui specificitate constă tocmai în raportul realitate-ficţiune,realizat într-un fel propriu..Universul ficţional de tip SF,ca şi cel utopic sînt rezultatele unei prelungiri a lumii reale într-un spaţiu imaginar,prelungire realizată prin analogie şi extrapolare.Cercul strîmt al universului de tip realist este prelungit logic de tip SF sau utopic,cu sublinierea - extrem de importantă - că ambele pornesc de la legile universului cunoscut,pe care le dezvoltă,le extrapolează sau le modifică pe cale raţională."
De la perspectiva criticii literare la percepţia lui Nicolae Manolescu referitoare la SF şi fantastic,Radu Pavel Gheo punctează echilibrat şi nuanţat,obiectivînd un demers care are meritul unui ton detaşat şi relaxat,permiţînd autorului o panorama succintă a genului inclusiv în România.
Este citata "masiva lucrare a lui Mircea Opriţă,Anticipaţia românească,
editura Viitorul Românesc,2003,un studiu aprofundat,exhaustiv şi bine documentat,
cea mai potrivită sursă critică şi teoretică de pînă acum."
Din acest motiv acest blog are în permanenţă inserată coperta "Anticipaţiei româneşti".
Pavel Gheo îi menţionează pe Sebastian A.Corn,Liviu Radu,Michael Hăulică,Ona Frantz,Florin Pîtea,Marian Coman,Ana-Veronica Mircea,Jean-Lorin Sterian.
Iar concluzia sa finală este "Între timp,cum graniţele dintre genuri sînt tot mai laxe,e din ce în ce mai greu să stabileşti clar dacă un anumit volum de Sebastian A.Corn,Răzvan Rădulescu sau - dintre autorii străini-de Chuck Palahniuk ori Kazuo Ishiguro poate fi categorisit drept science fiction,fantastic sau literatură
înaltă.Ceea ce nu e deloc rău pentru literatură.Pentru literatura autentică."
M.Hăulică preferă un slogan de tip populist-demagogic ca titlu al eseului său
"Literatura SF e despre oameni",de genul sintagmelor de pe bannerele pesedeului care au umplut oraşele ţării.Desigur,despre oameni,cu oameni,printre oameni,pentru oameni.Totul pentru om !
Dacă Radu Pavel Gheo considera că "literatura science fiction,într-un anumit sens,nu există" şi reprezintă o "sintagmă oricum pleonastică,fiind în contextul de faţă fiction şi "literatură" înseamnă acelaşi lucru",M.Haulica nefiind vreun teoretician sau critic literar,nu este deranjat de pleonasm.
Pe un ton colocvial,se propovăduiesc banalităţi si platitudini destinate cumpărătorilor nesefişti aflaţi în "targetul" Dilematecii,adică "gărgăriţele" petresciene,probabil.
Două sunt considerate momente culminante ale sefeului românesc post 90, "Jurnalul SF" care "scotea scriitori (mai mult sau mai puţin talentaţi - s-a şi văzut că mulţi dintre ei au dispărut între timp),pe bandă rulantă..." şi "Motocentauri pe acoperi-
şul lumii",o antologie despre care s-a scris în teze de licenţă şi de doctorat..."
Iar "campionii - ca număr de cărţi publicate,dar nu numai - sînt Liviu Radu şi Sebastian A.Corn,acesta din urmă fiind cam singurul reprezentant al sefiştilor accep-
tat de establishment-ul literar de la noi (ar mai fi şi Radu Pavel Gheo,dar pentru alte cărţi,mai puţin pentru Fairia)." Şi continuă,"dar sînt uitaţi (deşi nu poţi uita ceea ce n-ai ştiut niciodată,nu ?)cu desăvîrşire adevăraţii scriitori de SF:Dan Doboş,Ona Frantz,Costi Gurgu...."
Dar Florin Pîtea,Ana-Maria Negrilă,Lucian-Dragoş Bogdan,Robert David,Laurenţiu Nistorescu,Lucian Vasile Szabo,Costel Baboş,Victor Martin,George Lazăr,Cristian-Mihail Teodorescu,Dănuţ Ungureanu ? Aceştia nu sînt adevăraţi scriitori de SF ?
Dar sponsorul Bogdan-Tudor Bucheru ? Nu e bun decît să i se cheltuie la marginea hărţii dolarii cîştigaţi prin muncă în Arizona ?
Mai sunt menţionaţi Roxana Brînceanu,Marian Truţă şi Marian Coman.
Iar "Tendinţele în sefeul românesc contemporan ?" se întreabă gurul şi tot el răspunde, "...se continuă linia nouăzecistă,cea hulită de păstrătorii vechilor tradiţii,cea apropierii de mainstream,avînd mai multe legături cu fantasticul decît cu sefeul....există două direcţii - una tradiţională,cu un S foarte puternic în sigla SF şi una mai soft,mai în rînd cu ceea ce se petrece în ultima vreme şi prin alte părţi."
Iconografia grupajului utilizează excesiv ilustraţii de pulp SF,nouă la număr,care crează un contrast paradoxal cu cele două eseuri,conducînd la ideea derizoriului implicit al SF-ului.
Cît despre copertele volumelor reproduse,sunt absolut firesc,cele ale ediţiilor de la Tritonic îngrijite de gurul Haulică, "Despre science fiction","Nu sînt guru",
"Carbon modificat",ale ediţiilor prietenului Horia Nicola Ursu (Millenium Press),
"Povestiri fantastice","Cyberpunk","New Weird","Abaţia",a volumului prietenei Ona Frantz,"Sfîşierea",editat în 1999 de prietenul Horia Nicola Ursu la editura Dacia.
Coperta "Jurnalului SF" ilustrează apoteoza sefeului nouăzecist.
Pentru că prietenii ştiu de ce şi de bună seamă,Tritonic,Millenium Press şi Bastion sînt singurele edituri care publică autori români.Stingheră printre atîţia prieteni şi prietene se află coperta volumului lui Marian Truţă,"Vremea renunţării".Se ştie că la noi nu există cumetrii,cîrdăşii,mafii şi găşti.Nu există decît nobile pasiuni
dedicate misionariatului şi voluntariatului crucificate pe altarul sefeului.
În acelaşi număr,sînt demne de remarcat din punct de vedere sefistic, recenzia Luminiţei Corneanu,intitulată "Apocalipsa acum" despre romanul lui Cinghiz Aitmatov,"Stigmatul Casandrei",apărut în 2008,la editura Humanitas Fiction,cronica lui Hăulică,"Stăpînul poveştilor" despre romanul lui Orson Scott Card,"Stăpînul cîntecelor",editura Nemira,2009 şi profilul scriitoarei Mioarei Cremene,intitulat
"Poveştile unei epoci fierbinţi".
Mioara Cremene a scris şi un roman SF,apărut în 1968,la editura Tineretului,în colecţia SF (aceea cu "triunghiul",în format carte de buzunar),"Mărirea şi decăderea planetei Globus".
O premieră a ultimului deceniu (de la defuncta ArtPanorama încoace),o iniţiativă excelentă acest dosar SF,felicitări celor doi autori şi multă perseverenţă în a concretiza data viitoare un proiect şi mai ambiţios,dedicarea unui întreg număr al "Dilematecii",SF-ului.