„Mirajul utopiei : călătoriile în URSS, control și propagandă” - Codruț Constantinescu
Editura Vremea, 2013
„Mirajul utopiei a fascinat intelectualii de la Platon încoace.
I-au căzut victime filozofi, regi, scriitori, ziarişti.
O utopie a fost şi comunismul, o utopie şi întinderea URSS-istă care l-a pus în practică. Cartea lui Codruţ Constantinescu este o analiză a literaturii de călătorie în acest spaţiu, în perioada dintre cele două războaie mondiale, o analiză a raportului dintre cele două tendinţe majore existente atunci, cea de relevare a adevărului şi cea de mistificare a realităţilor dure din URSS.”
„Volumul spune istoria nenumăratelor legiuni de simpatizanţi pro-comunişti, tovarăşi de drum, cu sau fără carnet de partid, care s-au pus în slujba Cauzei, vizitând o Uniune Sovietică supusă uneia dintre cele mai crunte dictaturi cunoscute de istorie.
Călătoria în URSS se aseamănă cu pelerinajul religios din Evul Mediu, însă ia forma unui pelerinaj ideologic ateu, care-i căleşte pe pelerini, le întăreşte de obicei credinţa în superioritatea sistemului totalitar. Odată întorşi acasă, ei se transformă în apostoli ai viitorului comunist luminos.
Sistemul primirii tovarăşilor de drum din Occident, pus la punct în perioada interbelică, a fost extrem de folositor pentru maşinăria propagandistică pro-comunistă din ţările ocupate de către Armata Roşie după cel de-al doilea război mondial, pentru a oferi populaţiilor cucerite versiuni oficiale ale raiului sovietic expuse chiar de către intelectualii din aceste țări, care s-au pus la dispoziţia noii ordini politice. În cazul României, îi avem pe Geo Bogza sau pe George Călinescu.
Fiind de regulă convinşi încă dinainte de a pune piciorul în Raiul comunist, autorii au lăsat mărturii edificatoare, cauţionând implicit (uneori chiar explicit) crimele comuniste.
Puţini dintre ei s-au răsculat, devenind apostaţi, preferând să spună adevărul.
Serge de Chessin, Albert
Londres, Édouard Herriot, Joseph Roth, Walter Benjamin, Paul
Vaillant-Couturier, Panait Istrati, Theodore Dreiser, Dorothy Thompson, Hergé,
Liam O'Flaherty, Pierre Dominique, Malcolm Muggeridge, Arthur Koestler,
Alexandru Sahia, Romain Rolland, Louis-Ferdinand Céline, André Gide, Pierre
Herbart, Lion Feuchtwanger, Léon Nicole, Constantin Virgil Gheorghiu, George
Călinescu, John Steinbeck, Geo Bogza, Nina şi Jean Kéhayan, iată numele, mai
mult sau mai puţin ilustre, ale celor care au crezut sau nu au crezut în utopia
societăţii comuniste perfecte ilustrate de URSS, ale celor care i-au trecut
graniţele în vizite mai lungi sau mai scurte, întorcându-se apoi pentru a scrie
elogios, menţinând aşadar utopia, sau pentru a dezvălui adevărul, detronând-o.
Lectura cărţii este o bună ocazie de a observa că nu numai sistemul comunist „de fermecare” a fost vinovat de minciuna răspândită, ci mai ales
oamenii de cultură occidentali. Și nu numai.”
Codruţ Constantinescu este istoric şi scriitor. A publicat volumele Hai-hui prin Occident (Editura Premier, Ploieşti, 2004), Studii irlandeze (Editura Institutului European, Iaşi, 2006), Enervări sau despre bucuria de a trăi în România (Editura Polirom, Iaşi, 2007 în colaborare cu Mirel Bănică), A trăi pentru a citi (Editura Karta-graphic, Ploieşti, 2008) şi În labirint sunt umbre şi lumini (Editura Vremea, Bucureşti 2011). A publicat articole în numeroase publicaţii din România.
Sub semnul „secerii și al ciocanului”
Eurocon sau SovietKon la Leningrad în 2015 ? Este o manifestare comunistă ? Sub „semnul secerii și ciocanului”?
„Secera și ciocanul” (Serp i Molot/Серп и молот) reprezintă simbolul unei ideologii totalitare și criminale, iar afișarea publică a „secerii și ciocanului” și alte simboluri comuniste, cum ar fi „steaua roșie” este considerată o infracțiune în Letonia, Lituania, Republica Moldova, Georgia, Ungaria, care au interzis afișarea și utilizarea publică a simbolurilor comuniste. „Secera și ciocanul” nu este un „icon cultural” așa cum pretind bolșevicii ci proslăvirea cinică a asasinatelor în masă și a gulagului.
SovietKon la Leningrad în 2015 ? Este o manifestare comunistă ? Sub „semnul secerii și ciocanului”?
Miniștrii de externe din România, Lituania,
Letonia, Bulgaria, Ungaria și Republica Cehă au solicitat interzicerea la
nivelul Uniunii Europene a afișării și utilizării publice a simbolurilor comuniste în 2010, îndemnând Uniunea
Europeană să incrimineze aprobarea, negarea și discreditarea crimelor comuniste,
afirmând că „negarea genocidului comunist ar trebui să fie interzis prin lege”.
Curtea Europeană de Justiție a interzis începând cu
2011, utilizarea comercială (inclusiv ca o marcă comercială/registered trade
brand) a „secerii și ciocanului” și a altor simboluri comuniste pe teritoriul
Uniunii Europene.
„Simbolurile comuniste reprezintă embleme ale
totalitarismului și despotismului comunist, sunt contrare ordinii publice și moralei
acceptate în societățile democratice.”
Welcome to EuroCon in St.Petersburg !
„Călătoria în URSS se aseamănă cu pelerinajul religios din Evul Mediu, însă ia forma unui pelerinaj ideologic ateu, care-i căleşte pe pelerini, le întăreşte de obicei credinţa în superioritatea sistemului totalitar. Odată întorşi acasă, ei se transformă în apostoli ai viitorului comunist luminos.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Acest blog este moderat. Incercati sa mentineti un limbaj civilizat si neinjurios.
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.