04.01.2012

A APĂRUT VOLUMUL TREI AL ROMANULUI „1Q84” DE HARUKI MURAKAMI

„Pe fundalul anului 1Q84, al Sinfoniettei lui Janáček, Murakami construiește un roman ca un labirint.
1Q84 se sprijină pe realitățile unei Japonii contemporane acordate la evenimentele din lumea întreagă, dar și pe viziunea unei lumi paralele.
Cititorul, dacă reușește să dezlege puzzle-ul, poate să aleagă între povestea funambulescă a dislexicei Fukaeri și șovăielile epic-etice ale lui Tengo.”



Mult-așteptatul volum trei al romanului „1Q84” (traducere din japoneză de Iuliana și Florin Oprina) de Haruki Murakami, a apărut la editura Polirom.
Haruki Murakami, cel mai important scriitor japonez al momentului, a fost nominalizat la The Man Asian Literary Prize, pentru cel mai recent roman al său, "1Q84".


Rămînem în 1Q84 sau există totuși o poartă către 1984 ?
Menit să ofere o finalitate poveștii lui Tengo și a lui Aomame, ultimul volum aduce o serie de complicații narative.
Deși continuă cu același suspans nebun din primele două volume, povestea trece acum într-un registru mai cald, mai protector. Optica se schimbă, miza se schimbă. Structura urmează acum nu două, ci trei fire narative, care tind tot mai mult să se intersecteze.
Se creează punți, se oferă răspunsuri, dar sînt răspunsuri care doar deschid calea către noi intrebari.
Cine este încasatorul care nu sună niciodată la sonerie, ci bate insistent în ușă, cerînd să i se plătească taxa cuvenită ?
Cine se ascunde în noua crisalidă de aer ?
Se mai poate pleca din orașul pisicilor ?


Fragmente, aici.


„1Q84”, primită cu entuziasm de criticii de pretutindeni, este o carte vîndută în tiraje impresionante în întreaga lume. Primele două volume din "1Q84" au fost lansate de Polirom la Târgul Bookfest, vara trecută. Traducerea românească a cărţii a fost printre primele din lume, înainte de traducerile din Statele Unite ale Americii și Franţa.



"1Q84" poate fi citit ca o poveste de dragoste, o ficțiune speculativă despre o lume paralelă dar în acelaşi timp este o meditaţie asupra fanatismului şi asupra violenţei pe care acesta o provoacă.
Nu în ultimul rând, "1Q84" ridică o întrebare asupra existenţei libertăţii, indiferent de formele ei de expresie.
O tînără coboară pe scara de urgenţă a unei autostrăzi suspendate. Intenţionează să ucidă un om.
În altă parte a metropolei, un profesor de matematică e de acord să rescrie romanul unei fete dislexice.
Fără s-o ştie, cei doi se caută, iar acţiunile lor declanşează o adevărată avalanşă de evenimente, pentru că la Murakami poveştile simple nu sunt niciodată simple.
În spatele realităţii banale se ascund întotdeauna tenebre periculoase, iar trecutul nu se lasă nici rescris, nici uitat cu uşurinţă. Tânăra ucigaşă şi profesorul de matematică descoperă treptat că au stîrnit din umbră forţe colosale care ameninţă însuşi destinul lumii
.”

Trailerul versiunii englezești, aici.


Haruki Murakami s-a instalat la conducerea literaturii japoneze: directă, cinică, stilizată pînă la detalii de mare finețe, aflată la întrepătrunderea dintre cyberpunk, postmodernism și detective fiction, proza sa strălucește prin detașare înțeleaptă și stil ireverențios.” (Los Angeles Times Magazine)

„Fantastic, misterios, captivant, romanul lui Murakami este o lume a inchipuirilor creata parca de un condei kafkian.” (The Philadelphia Inquirer)


Haruki Murakami (născut în 1949) este unul dintre cei mai populari scriitori japonezi contemporani.
A studiat literatura la Universitatea Waseda din Tokio. Experienţa de proprietar al unui bar din Tokio în care se cânta jazz (reflectată în romanul său din 1992, "La sud de graniţă, la vest de soare"; Polirom, 2003, 2004) şi cea de traducător al operelor lui F. Scott Fitzgerald, John Irving, Truman Capote şi Raymond Carver îşi vor spune cuvîntul în formarea sa ca mesager al unei Japonii occidentalizate - un ţinut amăgitor, lipsit parcă de suflet şi suflu, al cărui spirit străvechi pare să fi dispărut aproape în întregime.
Primul sau roman, „Ascultă cum cîntă vîntul” (1979), i-a adus Premiul Gunzo, fiind urmat de „Automatul 1973” (1980) și „În căutarea oii fantastice” (1982, distins cu Premiul Noma; Polirom, 2003, 2005).
Din opera sa, la editura Polirom au mai apărut:
Pădurea norvegiană” (2002, 2004),
Underground. Atentatul de la Tokio și spiritul japonez” (2008);
La capătul lumii și în țara aspră a minunilor” (2005),
Dans dans dans” (2004, 2006),
Cronica păsării-arc” (nominalizat la prestigiosul IMPAC Dublin Literary Award; Polirom, 2004),
Iubita mea, Sputnik” (2004),
Kafka pe malul mării” (2006)
În noapte” (2007),
1Q84” (vol I si II, 2011)
precum si volumele de povestiri și eseuri
Elefantul a dispărut” (2005),
După cutremur” (2006),
Salcia oarbă, fata adormită” (2007),
Autoportretul scriitorului ca alergător de cursă lungă” (2009).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Acest blog este moderat. Incercati sa mentineti un limbaj civilizat si neinjurios.

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.