08.02.2011

AVANPREMIERA „OMULUI INVIZIBIL” LA TEATRUL GERMAN DIN TIMIȘOARA



Teatrul German de Stat din Timişoara (TGST) prezintă în luna februarie un nou proiect în cadrul programului „Rândul întâi” pentru promovarea tinerilor creatori, „Omul invizibil“, adaptare după Herbert George Wells, în versiunea scenică şi în regia actorului Alex Halka, avîndu-l pe Iosif Csorba ca protagonist.

Avanpremiera are loc, miercuri 9 februarie 2011, la ora 19, în sala Studio a Teatrului Maghiar de Stat din Timișoara.

Monodrama se bazează pe romanul science-fiction cu acelaşi titlu de Herbert George Wells publicat în anul 1897.

Acţiunea este centrată pe ambiţiile unui cercetător, care doreşte să depăşească limitele ştiinţei, devenind invizibil în urma propriilor experimente, dar ajungând astfel în scurt timp victima cercetărilor sale.
În curând va constata că dezavantajele invizibilităţii sale depăşesc avantajele. Pentru a putea exista în continuare în societate, trebuie să se ascundă în spatele măştilor şi a hainelor. Întrucât a trecut peste o limită, se va supune oare altor legi?

Coordonarea animaţiei cu păpuşi a fost realizată de Ingrid Bonţa, muzica a fost compusă de Alex Halka, iar scenografia este semnată de Ioana Popescu.
Spectacolul se traduce în limba română.”



Teatrul german din Timișoara

Primele referiri cu privire la teatrul în limba germană în Timişoara datează din secolul al XVIII-lea. Datorită trupelor ambulante de la Berlin, Viena şi Pesta, viaţă teatrală din Timişoara a cunoscut o perioadă de înflorire în epoca respectivă. În 1758 s-a amenajat în fosta clădire a magistraturii sârbeşti o sală destinată exclusiv spectacolelor de teatru.
La 22 septembrie 1875 s-a ridicat cortina Teatrului "Franz Josef" din Timişoara, clădire reprezentativă care marchează centrul oraşului şi astăzi, când adăposteşte - fapt unic în Europa - teatre dramatice în trei limbi: română, germană şi maghiară, precum şi Opera Naţională Română Timişoara.
Scena germană timişoreană a fost înfiinţată la 1 ianuarie 1953 printr-un Decret al Consiliului de Miniştri ca Secţie germană a Teatrului de Stat Timişoara.

În 1956, teatrul dobândeşte independenţa administrativă devenind Teatrul German de Stat Timişoara.

De la înfiinţare au fost realizate peste 370 de montări. Teatrul a jucat în faţa a cca. 2,5 milioane de spectatori aproximativ 10.000 de reprezentaţii în aproape toate localităţile cu comunităţi germane din România, dar şi în fosta Republică Democrată Germană, iar după 1989 în Republica Federală Germania, Austria, Polonia, Ungaria, Franţa, Croaţia şi Serbia.
Teatrul German de Stat Timişoara a devenit de-a lungul anilor o instituţie culturală de prim rang pentru păstrarea şi dezvoltarea conştiinţei identitare a germanilor din România. Astfel a contribuit – în perioade extrem de grele – în mod substanţial la promovarea limbii şi culturii naționalității germane.

Teatrul minoritar a devenit însă istorie cel târziu în urmă cu zece ani.
În urma emigrării masive a germanilor din România începând cu anii ’70 până la mijlocul deceniului trecut, teatrul a trebuit să îşi definească un drum nou.
Un loc substanţial între grupurile-ţintă din prezent îl ocupă publicul român – îndeobşte cel tânăr – cunoscător al limbii germane, apoi străinii din spaţiul de expresie germană care se află în diferite oraşe din România, iar persoanele care nu cunosc limba germană pot urmări spectacolele de seară cu traducere simultană la cască.
Perceperea ofertei acestui teatru de către publicul larg din România, dar şi din spaţiul de expresie germană, ca pe cea a unui producător de spectacole de calitate în limba germană, este unul din scopurile principale. În continuare se susţin turnee în ţară, mai ales în zonele cu comunităţi germane, dorind să se contribuie prin aceasta la promovarea limbii şi culturii germane pe plan regional.

Una din cele mai pasionante misiuni ale acestui teatru este astăzi aceea de a realiza conexiuni între culturi teatrale diferite.
Regizori din România şi Germania, din Austria şi Canada au aflat aici în anii din urmă un mediu multicultural propice, marcat şi de interferenţele fireşti cu cultura teatrală de expresie română ori maghiară. Creatori reputaţi au montat texte dintre cele mai diverse în limba germană – de la Shakespeare la Brecht, de la Ionesco la Marius von Mayenburg.

Teatrul German de Stat este subvenţionat de Consiliul Local Timişoara. Finanţări pe proiecte din partea Institutului pentru Relaţii Externe din Stuttgart, a Fundaţiei Landului Baden-Württemberg pentru Cultura Şvabilor Dunăreni, a altor instituţii publice ori private din ţară şi străinătate, îi permit desfăşurarea unei activităţi susţinute nu doar în Timişoara, dar şi pe plan regional.

În anul 2005 Teatrul German de Stat Timişoara a încheiat un acord de parteneriat cu Teatrul de Stat din Bruchsal (Germania), demers susţinut de Ministrul de Interne al Landului Baden-Württemberg, Heribert Rech, şi de Fundaţia Landului Baden-Württemberg pentru Cultura Şvabilor Dunăreni.
Schimbul de spectacole şi de artişti, alte proiecte realizate în comun de cele două teatre au câştigat deja aprecierea publicului din Banat, respectiv din Baden-Württemberg. Pentru întâia dată, cele două teatre au realizat o coproducţie în toamna anului 2009.

În actuala stagiune Teatrul German de Stat Timişoara are 78 de angajaţi şi numeroşi alţi colaboratori. Media de vârstă a actorilor este de 30 de ani.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Acest blog este moderat. Incercati sa mentineti un limbaj civilizat si neinjurios.

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.