31.10.2009

HAPPY HALLOWEEN !


This the night - the night
Of the grave's delight,
And the warlocks are at their play;
Ye think that without
The wild winds shout,
But no, it is they - it is they :))
Shadows of a thousand years rise again unseen,
Voices whisper in the trees, “Tonight is Halloween!”


Ghoulies and ghosties
and long-leggedy beasties
and things that go bump in the night...
at first cock-crow the ghosts must go
back to their quiet graves below,
A big fire is on the hearth,
Sign of the carnival of mirth;
Through the dun fields and from the glade
Flash merry folk in masquerade,
For this is Hallowe’en!


Bring forth the raisins and the nuts-
Tonight All-Hallows' Spectre struts
Along the moonlit way.


Best wishes on Halloween !

30.10.2009

FLASHFORWARD,LUNI 16 NOIEMBRIE,ORA 23.00,LA AXN


Primul episod al serialului "Flash Forward : Amintiri din viitor",va fi difuzat in Romania,luni 16 noiembrie 2009,ora 23.00,pe AXN.
Producatori: Atlantis Films Limited, Walt Disney Television
Scenariul:Brannon Braga,David S. Goyer
Regia:David S. Goyer
Cu: Joseph Fiennes(FBI Special Agent Mark Benford,John Cho(Special Agent Demetri Noh),Jack Davenport( Lloyd Simcoe), Dominic Monaghan,Sonya Walger,Zachary Knighton,Peyton List,Brían F. O'Byrne,Courtney B. Vance,Sonya Walger,Christine Woods
Prima difuzare a episodului pilot a fost pe 24 septembrie 2009,la ABC TV,S.U.A.
Serialul se bazeaza pe o adaptare a romanului "Flashforward" al scriitorului canadian Robert J. Sawyer.
Actiunea a fost mutata de la Geneva (CERN) in America,personajul principal devine un agent FBI,Mark Benford (interpretat de Joseph Fiennes,"flashforward"-ul este redus de la 21 de ani la 6 luni,a fost creat un alt personaj,Daniel Gibbons,un savant oportunist care vrea sa utilizeze cunostintele capatate in decursul saltului mental in viitor,ca sa schimbe linia de probabilitate a timpului in folos propriu.
Accentul se muta din lumea cercetatorilor si savantilor fizicieni spre o ancheta FBI a cauzelor "flashforward"-ului.
Totusi personajul principal al romanului lui Sawyer,fizicianul canadian Lloyd Simcoe (interpretat de Jack Davenport)a fost pastrat in serial.


Romanul "Flashforward" a fost scris de Robert Sawyer in 1999,are actiunea in 2009 si se refera la cercetarile efectuate la CERN,linga Geneva si punerea in functiune a acceleratorului de particule LHC (Large Hadron Collider),cautarea bozonului Higgs.

Conceptul serialului "Flashforward" a fost creat de HBO care ulterior l-a vindut retelei TV americane ABC.
Primul sezon va avea 25 de episoade.

Ramine de vazut ce editura romaneasca a fost pe faza si a pregatit traducerea romanului,pentru a exploata momentul difuzarii serialului.
Asteptam cu drag,momentul Gaudeamus !

AUTOARE DE FANTASY SI POETA : BRINDUSA LUCIANA GROSU


Tinara autoare (nascuta pe 12 decembrie 1987),Brindusa Luciana Grosu a participat ieri pentru prima data la intrunirea cenaclului ProspectArt.
O fata modesta si cu mult bun simt(proaspăt absolventă a două facultăţi, cea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării şi cea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei),a preferat sa asculte,sa observe,sa analizeze.
La nici 22 de ani,are deja 5 volume publicate.
Ne-a promis ca data viitoare va citi la ProspectArt citeva fragmente din proza ei fantasy.


A început să scrie poezie încă din clasa a treia.La doar treisprezece ani a obtinut distinctia pentru poezie la categoria de varsta a Concursului National Tinere Condeie.
„A recidivat“ apoi in anul 2001 cu Premiul Special al Revistei Examene pentru debut literar si, din nou, Premiul I la Concursul National Tinere Condeie, iar în 2002 a obtinut Premiul I International al Revistei "Je Bouquine", Bayard Presse si Premiul Special al Juriului la Festivalul National de Poezie „Nichita Stanescu“.

În 2005 i s-a decernat Premiul Juriului pentru Debut la Festivalul National de Creatie Mihai Eminescu .Este castigatoarea concursului international de eseuri "Learning to live together promoting tolerance and diversity in globalised societies", organizat de GOI PEACE FOUNDATION, Tokyo, 2006.


Brandusa Luciana Grosu -”Realitatea imposibila”,Humanitas Junior,2004
Editura: Humanitas,Colectia: Humanitas junior
An aparitie: 2004
Format carte: 15x22,5 cm
Numar de pagini: 192
ISBN: 973-50-0603-0
În anul 2004,Brindusei i-a apărut primul roman, „Realitate imposibilă“, pe care l-a transformat anul acesta într-un volum de teatru, apărut la editura Printech.
„Am transpus într-o piesă de teatru povestea din romanul meu de debut. Eu sper că piesa mea va fi jucată cândva pe scena unui teatru“.


Un roman initiatic, al încercarilor, al greselilor, al deciziilor si al transformarilor. Atat pe planul fantastic, cat si pe cel real, personajele sunt confruntate cu propriile lor limite si aleg sa-si schimbe viata. Evolutia este posibila, daca suntem uniti, acesta este mesajul Scrisorii fara litere al Lucianei Grosu, scrisoare imaginara ce trece dincolo de toate barierele reale ce ne separa.O lume diferita de a noastra, magica, diversa, surprinzatoare, contradictorie. O lume unde devenirea este cheia evolutiei, unde fiintele viseaza la cunoastere, la perfectiune, dar si la libertatea oamenilor, ce au sentimente si pot opta.

Bibliografie
„Realitate Imposibilă“ - teatru, 2009, editura Printech
„Scrisoare fără litere“, 2007, editura Paralela 45 (roman fantasy)
„Realitate Imposibilă“, 2004, editura Humanitas Junior(roman fantasy)
volumul de versuri „Reîntoarcere“, 2002, editura Pro Transilvania
volumul de versuri „Flori de ametist“, 2000, editura Pro Transilvania
Poezii în următoarele antologii:
- „Săgetatorul“ - prima promoţie de tinere condeie a mileniului III“, prof. dr. Tudor Opriş, 2002;
- „Istoria debutului literar al scriitorilor români în timpul şcolii“ (1820-2000), prof. dr. Tudor Opriş, 2002

Blog: http://scrisoarefaralitere.wordpress.com

26.10.2009

CENACLUL PROSPECTART, JOI 29 OCTOMBRIE 2009,ORA 18.00



O nouă întâlnire a cenaclului de literatură ştiinţifico-fantastică ProspectArt va avea loc joi, 29.10.2009, de la ora 18:00, la Observatorul Astronomic “Amiral Vasile Urseanu” din bulevardul Lascar Catargiu 21 (fost Ana Ipatescu),Bucuresti.
Şi-au anunţat intenţia de a citi: Dario Pecarov,(pentru prima oară la ProspectArt, îi urăm bun venit)textul "Hoti de lumina",Marian Truta,"Ubiq,mon amour" şi Laura Sgârcitu (aflată deja la a doua lectură), care ne propune povestirea intitulată
“1986″. Le dorim succes în încercarea de a “cuceri” publicul prin textele lor.

Sunt aşteptaţi şi bineveniţi toţi iubitorii de science fiction, scriitori şi fani deopotrivă.

25.10.2009

MASINA TIMPULUI : RAY BRADBURY LA 89 DE ANI

"In orasul asta sint tot felul de masini,zise Douglas,alergind...Ce-o sa-mi arati acum,Charlie ?
- O Masina Timpului,ii raspunse Charlie Woodman,gifiind...
- Excursii in trecut si in viitor ? intreba John Huff,atinindu-le calea.
- Doar in trecut - nu poti avea chiar totul !"
/"Masina Timpului" - Ray Bradbury, volumul "Aici sint tigri",trad.: Petre Solomon,colectia Fantastic Club,editura Albatros,1974 ("R is for Rocket,1962)

Ray Bradbury sarbatorindu-si aniversarea in acelasi loc (Clifton's Cafeteria) unde in urma cu 72 de ani venea pe pentru prima data la intrunirea Los Angeles Science Fiction Society
Nascut pe 22 august 1920,Ray Bradbury a devenit el insusi precum personajul sau colonelul Freeleigh,o Masina a Timpului.
Este unul dintre cei mai importanti si populari scriitori de fictiune speculativa(SF,fantasy,horror) si de mainstream.
Isi atribuie longevitatea unei intimplari din 1932 cind la un bilci,Mr. Electrico
l-a atins cu o bagheta electrificata si i-a strigat "Live forever !"

Primind The National Medal of Arts in 2004
In 2007 i s-a decernat Ordre des Arts et des Lettres in rang de comandor.

In 1937,Ray Bradbury a fost invitat de Forrest J. Ackerman sa participe la intrunirile Los Angeles Science Fiction Society,care aveau loc la Clifton’s Cafeteria,in centrul Los Angelesului.Acolo i-a intilnit pe Robert A. Heinlein, Emil Petaja, Fredric Brown, Henry Kuttner, Leigh Brackett,Jack Williamson.
Prima povestire publicata de Bradbury a fost "Hollerbochen's Dilemma",aparuta in fanzinul "Imagination!" in ianuarie 1938.
Si-a lansat propriul fanzin "Futuria Fantasia" in 1939 scriind cea mai mare parte a materialelor celor patru numere,fiecare dintre acestea avind sub 100 de exemplare.
Prima povestire pentru care a primit un onorariu,"Pendulum" (in colaborare cu Henry Hasse)a fost publicata in revista pulp "Super Science Stories" in noiembrie 1941.A primit 15 dolari.
Scriitoarea Leigh Brackett a avut generozitatea de a-i da primele sfaturi literare.Ulterior a colaborat cu Brackett,finalizind textul acesteia,"Lorelei of the Red Mist" (1946,in "Planet Stories").
A devenit scriitor profesionist la sfirsitul anului 1942.
In 1943,stilul sau incepuse sa se cristalizeze,poetic,evocativ,in mod constient simbolic,cu o puternica incarcatura nostalgica si o alunecare spre macabru.
Prima sa carte,"Dark Carnival",o culegere de povestiri(scrise intre 1943-1947) a fost publicata in 1947 de Arkham House,editura scriitorului August Derleth.
Volumul cuprinde povestirile "The Watchers”,"The Poems”,“Bang, You're Dead” si “The Seashells.”

Forta lui Bradbury rezida in incomparabilul sau talent de moralist,transpunind in lumea miraculosului,datele ireductibile ale realitatilor zilelor noastre,conflictele generate de instrainarea omului si de absurditatea conditiei sale.
In tot ceea ce a scris,a reflectat problemele cruciale,dezbaterile si conflictele fundamentale ale vremii noastre.
Textele lui Bradbury nu sint evaziuni sterile si facile de tip entertainment,
laxative pentru creier ci se inscriu in cea mai buna traditie a povestirilor filosofice,construind sinergic conceptualizari si proiectii lucide ale consecintelor faptelor noastre din prezent si din trecut.

Ca si Swift si Herbert George Wells,Bradbury ne face sa reflectam,fara nici un compromis,la starea societatii in mijlocul careia traim.
Bradbury nu absolutizeaza si nici nu idealizeaza institutiile si normele considerate sancrosancte ale prezentului afirmind doar principiile si valorile umane elementare.

Intilnirea intimplatoare intr-o librarie din Los Angeles,cu scriitorul britanic Christopher Isherwood,i-a oferit lui Bradbury oportunitatea de a-i fi citit manuscrisul "Cronicilor martiene" de un autor reputat.
Isherwood a scris laudativ despre povestirile lui Bradbury.

"Science fiction-ul este un ciocan admirabil: intentionez sa-l folosesc ori de cite ori voi simti nevoia sa lovesc in turloaiele sau capatinile acelora care nu-i lasa pe oameni in pace" - Ray Bradbury

Eroul cel mai des intilnit in textele lui Bradbury este ravratitul solitar,in razboi fatis sau ascuns cu o societate ostila aspiratiilor si idealurilor lui.
Este un lucid analist al dezumanizarii provocate de imbecilizarea si infantilizarea in masa prin manipularea de catre mass media,a instinctelor reptiliene.
"La inceput,toate inventiile astea erau atit de incintatoare ! Parca ar fi fost niste jucarii placute si utile,dar oamenii au mers prea departe in folosirea lor si s-au pomenit ziditi de vii intr-un comportament social din care poate nu vor mai fi in stare sa iasa." - Ray Bradbury

"Noi pamintenii,avem un deosebit talent de a distruge lucrurile frumoase.Vom ajunge cindva pe alte planete si vom amplasa gherete cu hamburgeri si hot dogs pe ruinele civilizatiilor extraterestre.Si vom da muntilor gasiti acolo,numele lui Rockefeller si fluviilor,denumiri de corporatii."

"Cititorii,stiind ce voiau si urmarind doar placerea,au lasat sa supravietuiasca doar fituicile cu poze.Si bineinteles revistele pornografice.
Acesta-i adevarul,Montag.
Ce vor oamenii mai presus de orice ? Oamenii vor sa fie fericiti,nu-i asa ? Ei,si nu sint ? Nu-i tinem intr-o vesnica agitatie si nu le dam destule distractii ? Doar pentru asta traieste omul,nu? Pentru placeri,pentru excitatii.Si de asta trebuie sa le furnizam din belsug." - Ray Bradbury,"Fahrenheit 451"


"Cartile nu erau decit un fel de receptacol in care oamenii inmagazinau o multime de cunostinte,pe care se temeau c-ar putea sa le uite.Nu e nimic magic in carti:magic e doar ceea ce spun cartile si insusi faptul ca in ele peticele universului sint insailate intr-un vesmint pe masura noastra.Nu sint citusi de putin niste lucruri moarte,ci cuprind in ele o putere de viata,ce le face sa fie la fel de active ca si sufletul care le-a zamislit,ba chiar asemenea unor flacoane ,ele pastreaza esenta si substanta ce mai pura a cugetului viu care le-a nascut." - Ray Bradbury

"Scriitori buni ating adesea viata.
Cei mediocri isi plimba peste ea o mina grabita.
Iar cei prosti o siluiesc si-o lasa apoi,sfirsita,prada mustelor.
Ai inteles de ce imbecilii privesc cartile cu ura ? Ele dezvaluie porii de pe fata vietii.Cretinii comozi vor sa vada doar figuri de ceara,fara pori,fara par,fara expresie." - Ray Bradbury


"Din taciuni si cenusa,din pulbere si carbune,anii vechi,anii verzi,ar putea sari ca niste salamandre de aur; aerul s-ar putea umple de mireasma trandafirilor,parul alb ar putea deveni negru ca pana corbului,zbirciturile ar disparea; si totul s-ar intoarce la obirsii,fugind de moarte,pe cerul apusean s-ar ivi sori care ar apune intr-un rasarit glorios,lunile s-ar incaleca,scurtindu-se,toate cele ar intra unele in altele ca niste cutii chinezesti sau ca iepurii in palariile scamatorilor,toate cele s-ar intoarce la moartea dintii,la moartea verde a semintelor,la vremea de dinaintea inceputurilor" /Ray Bradbury, volumul "Aici sint tigri",trad.: Petre Solomon,1974,colectia Fantastic Club,editura Albatros ("R is for Rocket,1962)

23.10.2009

SCIENCE FICTION AND PHILOSOPHY


"Science Fiction and Philosophy: From Time Travel to Superintelligence"
(editura Wiley-Blackwell,S.U.A.,2009)
Science fiction-ul fiind poate cea mai relevantă paradigmă a spiritului modern a pus încă din timpul lui Herbert George Wells întrebări fundamentale despre condiţia umană,"ce este realitatea","ce anume ne face umani","ce este conştiinţa" ?
Pentru Susan Schneider,profesor de filosofie la Universitatea din Pennsylvania,S.U.A,
Science fiction-ul a reprezentat modalitatea cea mai expresivă literar de a ilustra
problematica care a frămîntat cele mai ilustre spirite ale civilizaţiei umane,de la Platon,René Descartes pînă la David Chalmers.
“Science fiction-ul este un excelent detonator intelectual şi are o capacitate sincretică de a lega concepte,idei,experimente mentale prin care se pot testa diverse teorii filosofice.Gîndiţi-vă la roboţii lui Asimov şi la ceea ce autorul a postulat cînd aceştia au devenit conştienţi.Ce ne spune aceasta despre noţiunea de persoană ? ". - Susan Schneider
În studiul său,Prof.Schneider analizează şi discută temele favorite ale SF-ului,călătoria temporală,inteligenţa artificială,teleportarea,dreptul roboţilor de a fi consideraţi individualităţi raţionale,liberul arbitru,transhumanismul,eul,
neuroetica,natura realităţii.
Fiecare capitol abordează o temă filosofică diferită prin intermediul eseurilor lui Susan Schneider şi a altor preopinenţi,avînd titluri precum,"Sînt o simulare a unui computer sau în Matrix ?", "Liberul arbitru şi determinismul în universul filmului Minority Report".
Pînă şi produsele comerciale hollywoodiene precum "Star Trek" sînt analizate în comparaţie cu filme de tipul "Blade Runner" şi capodopere ca "Brave New World" sau "Republica" lui Platon şi "Meditaţiile" lui Descartes.
Acest studiu s-a născut dintr-un curs pe care Susan Schneider l-a ţinut în 2007 la Universitatea din Pennsylvania şi pe care intenţionează să-l reia într-o formă amplificată în 2010-2011.
"Ştiinţele cognitive consideră gîndirea ca un fenomen computational.Examinez modul în care science fiction-ul influenţează şi modelează perceperea şi înţelegerea lumii şi a universului,a minţii,a eului,a conştiinţei.Dacă atît oamenii cît şi computerele ajung la nişte răspunsuri utilizînd metoda computaţională,atunci care mai este diferenţa dintre noi şi calculatoare ? " - Susan Schneider

20.10.2009

STEAMPUNK ART

“Cred ca arta steampunk este ceva mai mult decit alama si piese de ceasornic.Reprezinta un mod de a combina trecutul si viitorul intr-un mod socant dar foarte punk.E ca si cum ai trai o viata demodata dar care se desfasoara in viitor.
Inseamna sa utilizezi gunoaiele societatii noastre tehnologice si sa le transformi in niste lucruri pline de semnificatie combinind romantismul stiintific al victorienilor cu prezentul real si viitorul imaginat."”


"Arta steampunk este un stil conceptual care in mai putin de un an a devenit extrem de popular in lume,propulsind o filosofie si un stil de viata.
Acest curent provine din subgenul science fiction cu acelasi nume,lansat incepind cu 1979,prin cartile a trei californieni,James P.Blaylock,K.W.Jeter si Tim Powers.
Astazi arta steampunk a devenit un fenomen mondial."
- Art Donovan

In realitate au existat si texte proto-steampunk,precum "Fata Morgana"(1977) de William Kotzwinkle,"Black as the pit,from Pole to Pole" de Steven Utley si Howard Waldrop,"The Space Machine"(1976)de Christopher Priest,"Transformations"(1975) de John Mella, "The Warlord of the Air"(1971) de Michael Moorcock.
Steampunkul este un fenomen literar american,steampunksii sint obsedati de o macabra Londra victoriana,vazuta printr-o lentila distorsionata,ca un cosmar al inceputului industrializarii,printre halde de carbune,motoare cu abur,roti dintate si pistoane,
creuzetul lumii tehnologice si al science fictionului.
E interesant de remarcat ca David Lynch a impartasit aceasta viziune in filmul sau din 1976,"Eraserhead" si apoi in 1980 in "The Elephant Man".
Steampunkul a fost ilustrat de graficianul britanic Ian Miller si a fost anticipat deasemeni de un episod din serialul "Dr.Who : The Talons of Weng Chiang"(1977)
si de serialul TV american,"The Wild Wild West" (1965-1969) care la rindul sau a fost sursa inspiratiei filmului cu acelasi nume.
Revenind la cei trei autori californieni mentionati mai sus,trebuie sa amintim
"Morlock Night"(1979) de K.W.Jeter,"The Anubis Gates"(1983)de Tim Powers,
"Homunculus"(1986) de J.P.Blaylock,"Infernal Devices:A mad victorian fantasy"(1987)-
K.W.Jeter, "Lord Kelvin's Machine"(1992)-J.P.Blaylock si doua texte de-ale lui Tim Powers care evoca aceeasi nebunie alchimica,"On Stranger Tides"(1987) si "The Stress of her regard"(1989).

Nu este o intimplare ca inventatorii cyberpunkului,William Gibson si Bruce Sterling au publicat in 1990,"The Difference Engine",cu actiunea intr-o Londra victoriana distopica,colapsind sub impactul poluarii dar controlata de o Inteligenta Artificiala care a evoluat din masina de socotit a lui Charles Babbage.
Pentru toti acesti autori dar si pentru unii dintre artistii steampunk,Londra victoriana pare sa fie considerata un punct de rascruce in istoria umanitatii,un loc simbolic si relevant pentru science fiction.De ce anume ?

Pentru ca a fost prin definitie megalopolisul secolului XIX,orasul care a nascut industria,stiinta si tehnologia,adica lumea moderna dar in acelasi timp cazanul diavolului,unde cosmarurile pluteau desupra mizeriei si disperarii absolute.

"STEAMPUNK ART" : Muzeul de istoria stiintei,Oxford,Marea Britanie
(13 Octombrie - 21 Februarie 2010)

Aceasta expozitie marcheaza pentru prima data relevanta artei steampunk gazduita intr-un muzeu renumit(aflat in cladirea Oxford Ashmolean,cea mai veche a unui muzeu
din occident)in toata lumea academica pentru colectii de obiecte si artefacte ale istoriei stiintei.
Art Donovan,curatorul expozitiei a strins lucrarile a doisprezece artisti steampunk intreaga lume,dind publicului ocazia sa vada lucruri unice,artefacte,sculpturi,
inventii inspirate de creatiile oamenilor de stiinta victorieni si cele ale autorilor de SF.
Multe lucrari au fost create special pentru aceasta expozitie care reprezinta cea mai ambitioasa colectie de arta Steampunk din lume.
Expozanti:
Art Donovan - S.U.A.
Tom Banwell - S.U.A.
Molly "Porkshanks" Friedrich - S.U.A.
Datamancer - S.U.A.
Doctor Grymm - S.U.A.
Eric Freitas - S.U.A.
Thomas D. Willeford - S.U.A.
Jesse Newhouse - S.U.A.
Kris Kuksi - S.U.A.
Daniel Proulx- Canada
Mad Uncle Cliff- Australia
Herr Doktor - Marea Britanie
Amanda Scrivener - S.U.A.
James Richardson Brown - S.U.A.
Stephane Halleux - Belgia
Jos De Vink - Olanda
Vianney Halter - Elvetia
Haruo Suekichi - Japonia


"In designul Steampunk se utilizeaza materialele tehnologiei secolului XIX,alama,bachelita,fonta si se expun rotile dintate si conexiunile dintre materiale,
evidente in functionalitate."

"Arta Steampunk este extrem de concentrata asupra unor elemente a unor artfacte tehnologice si arhitecturale si se bazeaza pe o filosofie stricta prin care forma fizica trebuie sa fie la fel de relevanta ca functionalitatea.Este o arta contemporana rdefinind estetica si utilizarea tehnologiei moderne si creeaza un nou standard romantic pentru artele decorative si industriale."-Art Donovan

"Sigur ca arta Steampunk isi are proprii eroi,savantii,filosofii,scritorii,
inventatorii epocii victoriene:H.G. Wells,Jules Verne,Mary Shelley, Madame Curie, Tesla,Edison.Spiritul si creativitatea reprezinta un model pentru artistii steampunk care ii inteleg pentru creatorii renegati si care manifesta respectul pentru toti cei care au fost considerati "savanti nebuni" in perioada lor." - Art Donovan


"Creatiile Steampunk pot fi mecanice,sculpturi sau obiecte pur decorative.Designul poate fi utilitarist sau fantezist.Indiferent de aria de aplicare,arta Steampunk celebreaza o perioada cind s-a inventat o noua tehnologie,nu de catre corporatii monstruoase ci de catre artizani talentati si independenti." - Art Donovan

"Cea mai importanta intrebare a science fiction,"What If?" a fost extrem de importanta in crearea tehnologiilor actuale.
Arta Steampunk reimagineaza in mod creator trecutul pentru a zamisli o alternativa vizuala si o atitudine care sa reprezinte o oglinda a lumii actuale.
Sigur ca pentru noi exista o aura romantica a epocii victoriene,dar ceea ce vrem noi sa reinventam este o atitudine,una a rationalismului tehnologic si stiintific.
Si nu uitam de partea intunecata a victorianismului,din "Dr.Jeckyll si Mr.Hyde" si "Frankenstein." - Art Donovan


"Steampunkul in esenta ilustreaza dorinta de a revizita si remodela lucruri extrem de relevante ale trecutului.Nu conteaza functionalitatea sau decorativitatea designului.Cel mai important este raspunsul emotional evocat de arta."-Art Donovan




"Steampunk Art" la Hamptons Antique Galleries,Bridgehampton,U.K.,16-24 august 2008.
Curatori Art si Leslie Donovan,cu participarea artistilor 'Datamancer' Nagy, Jake Von Slatt, Bethany Peters, Sam Van Olffen, Steve Erenberg, Tatjana van Vark, Jos De Vink, I-Wei Huang (Crab Fu), Hunter Herrick, Eric Freitas, Suzanne Rachel Forbes,
Roger Wood si Art Donovan.

"Steampunk reprezinta era inovatiei individuale.Este o regindire a virstei miracolelor,noilor stiinte si impliniri tehnologice - a perioadei in care inventii extraordinare erau facute de individualitati,de oameni dedicati."- Art Donovan

"Secolul 21 va fi religios,sau nu va fi de loc" - Andre Malraux

Sau nu va fi de loc religios ! Va fi Steampunk !

17.10.2009

"THE IMAGINARIUM OF DOCTOR PARNASSUS" - TERRY GILLIAM


Ultimul film regizat de Terry Gilliam,a fost lansat ieri la Londra.Premiera mondiala a avut loc in cadrul Festivalului de film de la Cannes.
"The Imaginarium of Doctor Parnassus" este un fantasy al carui scenariu a fost scris de Terry Gilliam si Charles McKeown.
Plecind de la pactul faustic,filmul exploreaza infinita imaginatie umana.

Terry Gilliam si-a caracterizat flmul ca fiind o " fantastical morality tale" despre alegerile pe care orice fiinta umana le poate face in decursul existentei.

Terry (Terrence Vance) Gilliam (n. 22 noiembrie 1940)- regizor, animator, şi ex-membru al grupului umoristic britanic Monty Python, născut in Minnesota, Statele Unite.A fost singurul membru al grupului Monty Python născut în afara Marii Britanii.

Terry Gilliam a devenit un creator de talie mondiala prin filme precum "Brazil"-1985"Adventures Of Baron Munchausen","The Fisher King"(Regele pescar),1991,"12 Monkeys"(Armata celor 12 maimute),1995,"Fear and Loathing in Las Vegas".
Filmele sale au o importantă componentă fantastico-ironică, abordând problemele de organizare socială, identitatea, integrarea socială, libertatea, integritatea mentală.
Peronajele realiste sunt acompaniate de prezente simbolice si mitologice, un loc aparte având piticii, cavalerii apocaliptici, toate plasate într-un mediu baroc, inconfundabil din punct de vedere stilistic.
Actorii săi favoriţi sunt, pe lânga foştii colegi din Monty Python, Jeff Bridges, Jonathan Pryce, Johnny Depp, Katherine Helmond, Ian Holm, Michael Jeter, Simon Jones, Charles McKeown, Derrick O'Connor, Jack Purvis, Peter Vaughan si Robin Williams.

Filmele lui Terry Gilliam sunt de obicei niste fantezii baroce,liniile de forta ale intrigii par sa aiba loc partial sau in intregime in imaginatia personajelor,
analizind definitiile uzuale ale identitatii si "normalitatii".

Gilliam este constant in a-si manifesta opozitia impotriva autoritarismului si birocratiei.Adept al unui stil sarcastic-ironic,nimic nu scapa scalpelului sau coroziv.

Creatiile sale personifica lupta impotriva unei forte sau autoritati percepute ca fiind opresiva,absurda si nemiloasa in anihilarea umanului.
Atmosfera este sumbra si paranoida iar personajele sale sint oameni obisnuiti care gliseaza brusc intr-un cosmar nesfirsit.

Stilul sau distinctiv este comedia neagra care se termina abrupt printr-o intorsatura tragicomica si cinica.

Vizual,filmele lui Terry Gilliam sint unice,avind o tusa imediat recognoscibila,
"universul sau este intotdeauna halucinatoriu prin bogatia detaliilor"(Roger Ebert).
Exista o abordare de-a dreptul baroca a scenografiei prin detalii obsesive precum cavalerul "apocaliptic" din "Regele Pescar"
Gilliam este un maestru al justapunerilor ce frizeaza nebunia,dintre frumos si oribil,modern si antic.

Cele mai multe filme ale sale sint realizate utilizindu-se lentile cu focalizare extrem de mare,de 28mm.De-a lungul anilor,lentila de 14mm a devenit cunoscuta ca
"The Gilliam" printre regizori si operatori,datorita folosirii sale frecvente de la
"Brazil" incoace.
Filmografie
"Storytime",1968 - scurt-metraj de animatie
"The Miracle Of Flight",1974 - scurt-metraj de animatie
"Monty Python and the Holy Grail",1975 - co-regizat impreuna cu Terry Jones
"Jabberwocky",1977
"Time Bandits",1981
"The Crimson Permanent Assurance",1983 - videoclip
"Brazil",1985
The Adventures of Baron Munchausen",1988
"The Fisher King",1991
"12 Monkeys",1995
"Fear and Loathing in Las Vegas",1998
"The Brothers Grimm",2005 : difuzat in aceasta seara la 23.30,PRO TV
"Tideland",2005
"The Imaginarium of Doctor Parnassus",2009
"Zero Theorem"(in pre-productie)
"The Man Who Killed Don Quixote"(in pre-productie)
The Imaginarium of Doctor Parnassus – Official site : http://www.doctorparnassus.com/
copyright : Sony Pictures