21.04.2009

JAMES GRAHAM BALLARD,PROFETUL DEZASTRELOR ŞI APOCALIPSULUI TEHNOLOGIC


Scriitorul britanic J. G. Ballard (15 noiembrie 1930 – 19 aprilie 2009), un clasic al science fiction-ului şi al literaturii underground a încetat din viaţă, duminică 19 aprilie, la vîrsta de 78 de ani, după o lungă perioada de boală, a anunţat agentul literar al scriitorului,Margaret Hanbury.
J.G.Ballard a fost un proeminent autor de science fiction şi alături de Brian Aldiss,cel mai important autor al mişcării SF britanice New Wave în anii ’60 ai secolului trecut.
"J. G. Ballard a fost un gigant al scenei literare mondiale timp de peste 50 de ani. Spiritul său de observaţie, ascuţit şi vizionar, l-a determinat să scrie science fiction de mare interes în lumea întreagă.", a spus Margaret Hanbury.
Temele sale favorite au fost distopic-apocaliptice,ficţiunea sa sofisticată şi adesea bizară a reprezentat o permanentă provocare a preconcepţiilor cognitive şi estetice ale cititorilor.Prin mai mult de 20 de cărţi,Ballard şi-a folosit extrem de
sugestiva capacitate descriptivă pentru a înfăţişa evenimente catastrofice şi avînd o viziune pesimist-melancolică a sufletului uman ce este alienat şi corupt de tehnologia lumii moderne.

"Crash" de exemplu,în care autovehiculele semnifică mecanizarea lumii şi capacitatea umană de autodistrugere prin tehnologia creată respectiv obsesia unei violente psihosexualităţi asociată accidentelor auto.

"Vermilion Sands" este portretul unei lumi crepusculare ale unor existenţe şi experimente bizare frizînd nebunia ,ale unor specimene umane de tip panopticum (moştenitori psihopaţi,artişti şi colecţionari deosebit de excentrici,starlete uitate,negustori de artă,servitori).Fiecare povestire portretizează un tip de tehnologie sau forme de viaţă exotice precum computere ce compun poezie,orhidee cu voci de cîntăreţe de operă şi egouri pe măsură,pînze fototropice ce se pictează singure.Decorul de un mediat masochism tehnologic slujeşte drept canava unor personaje contorsionate psihic şi păienjenişului de dorinţe şi pulsiuni pervers-malefice ale acestora,cu rezultate groteşti şi adesea fatale.Volumul conţine următoarele povestiri: "Prima Belladonna"(1956) ,"The Thousand Dreams of Stellavista" 1962),"Cry Hope, Cry Fury!"(1966) ,"Venus Smiles" (1957),"Studio 5, The Stars"(1961) "The Cloud-Sculptors of Coral D"(1967),"Say Goodbye to the Wind"(1970),"The Screen Game"(1962),"The Singing Statues"(1962).

Martin Amis scria „Ballard nu seamănă cu absolut nimeni şi pare să se adreseze unei zone diferite şi nefolosite a creierului cititorilor”.
Din acest motiv,al lipsei facilităţii,Ballard nu s-a bucurat de o popularitate de masă,dar a fost recunoscut de critică drept unul dintre cei mai importanţi scriitori britanici contemporani.
Adjectivul „ballardian” a fos inclus în Collins English Dictionary :”ballardian : resembling or suggestive of the conditions described in J. G. Ballard's novels and stories, especially dystopian modernity, bleak man-made landscapes and the psychological effects of technological, social or environmental developments”.
J.G.Ballard a fost considerat de către Bruce Sterling ca cel mai important înaintaş al mişcării cyberpunk, în prefaţa antologiei “Mirrorshades” (tradusă în româneşte ca antologia Cyberpunk şi publicată anul trecut la editura Millenium Press,Satu Mare).
În “Simulacre şi simulare”, Jean Baudrillard a considerat « Crash » ca primul mare roman al universului simulării şi realităţii virtuale.
Scriitoarea americană de SF,Lee Killough a citat culegerea de povestiri “Vermilion Sands” ca sursa de inspiraţie pentru antologia sa “Aventine”,o staţiune a celebrităţilor şi excentricilor,unde noua tehnologie este aplicată într-un mod bizar sau frivol facilitînd exprimarea unor dorinţe şi impulsuri întunecate.
În România au fost traduse începînd cu 2007 doar trei romane,"Imperiul soarelui",
"Crash" şi recent "Nopţi de cocaină" la editura Polirom şi volumul autobiografic
"Blîndeţea femeilor"în 1995.

Versiunea americană a volumului "The Atrocity Exhibition"
Prima povestire SF publicată a fost în 1956, “Prima Belladona” în ediţia din decembrie a revistei SF “New Worlds”.Editorul acestei reviste ,Edward J.Carnell,a fost cel mai important suporter al lui Ballard şi i-a publicat majoritatea textelor timpurii.
Înclinaţiile sale către avangardă nu i-au permis implicarea în mişcarea SF a perioadei,a căror atitudini le considera filistine.Participînd fugar în 1957 la Convenţia SF de la Londra,Ballard a plecat deziluzionat şi demoralizat şi timp de un an nu a mai scris vreo povestire.Ulterior a devenit editorul revistei de avangardă,Ambit Magazine,activitate care era mult mai în ton cu idealurile sale estetice.
A fost interesat de mişcarea emergentă Pop Art şi la sfîrşitul anilor ’50 a expus colaje ce reprezentau ideile sale despre un nou gen de roman.

În 1960,Ballard s-a mutat la Shepperton,în afara Londrei şi şi-a dat seama că naveta zilnică nu-i mai permitea să scrie.S-a decis să dedice o perioadă scrisului şi într-un concediu de două săptămîni a scris primul său roman,"The Wind from Nowhere",iar după publicarea acestuia în ianuarie 1962,a demisionat din postul de editor asistent la revista “Chemistry and Industry”.

În acelaşi an,a fost publicat al doilea său roman,"The Drowned World" iar Ballard a devenit o figură notabilă a mişcării SF New Wave.

Romanele sale "The Burning World"(1964)redenumit apoi "The Drought"(1965) şi "The Crystal World" (1966)

şi culegerile de povestiri "The Voices of Time and Other Stories"(1962),"Billennium"(1962) ,"Passport to Eternity"(1963),"The Four-Dimensional Nightmare" (1963) ,"The Terminal Beach" (1964), "The Impossible Man" (1966) ,"The Venus Hunters" (1967) ,"The Overloaded Man" (1967) ,"The Disaster Area" (1967) ,"The Day of Forever" (1967) l-au transformat în unul din cei mai importanţi autori britanici de science-fiction.

Începînd cu 1965 a început să scrie povestirile care au fost adunate în culegerea "The Atrocity Exhibition" (1969) publicată în Statele Unite în 1972 cu titlul "Love and Napalm: Export USA".
Această antologie a fost controversată (a fost obiectul unui proces de obscenitate iar în Statele Unite,editorul Doubleday a trebuit să distrugă aproape întreg tirajul cărţii,înainte de a fi distribuit.
The Atrocity Exhibition a reprezentat prima recunoaştere a valorii sale de către critica de mainstream şi a fost ecranizată în 2001.Conţine printre altele povestirile "The Assassination of John Fitzgerald Kennedy Considered as a Downhill Motor Race","Plans for the Assassination of Jacqueline Kennedy", "Love and Napalm: Export USA" şi "Why I Want to Fuck Ronald Reagan".

În 1971, J.G.Ballard a publicat culegerea de povestiri,"Vermilion Sands"(1971) considerată drept una dintre antologiile sale definitorii.
Au urmat romanele "Concrete Island"(1974),"High Rise"(1975),"The Unlimited Dream Company" (1979) ,"Hello America" (1981),"Empire of the Sun" (1984)–mainstream.
Romanul autobiografic „Imperiul soarelui” a reprezentat succesul său în cadrul mainstream-ului şi a obţinut Premiul literar James Tait Black Memorial.Ecranizarea de către Steven Spielberg din 1987 a romanului i-a adus şi mai multă notorietate.
Apoi a publicat romanele "The Day of Creation"(1987),"Running Wild"(1988) ,"The Kindness of Women"(1991)–autobiografie,"Rushing to Paradise" (1994) ,"Cocaine Nights" (1996) ,"Super-Cannes" (2000) ,"Millennium People" (2003) ,"Kingdom Come"(2006)
J.G.Ballard a avut o mare influenţă asupra muzicii britanice post-punk prin utilizarea textelor sale ca imagerie lirică (albumul “Metamatic” – John Foxx, cîntecul "The Atrocity Exhibition" din albumul Closer al grupului Joy Division,
“Down in the Park" ,hitul formaţiei The Buggles' , "Video Killed the Radio Star" şi "Vermillion Sands".Formaţia post-punk Comsat Angels au utilizat ca denumire a grupului,titlul uneia dintre povestirile lui Ballard,grupul de rok psihedelic Hawkwind a inclus cîntecul "High Rise" pe albumulPXR5.
Bibliografie
Romane
The Wind From Nowhere (1961)
The Drowned World (1962)
The Burning World (1964; aka The Drought, 1965)
The Crystal World (1966)
The Atrocity Exhibition (1969, also Love and Napalm: Export USA, 1972)
Crash (1973)
Concrete Island (1974)
High Rise (1975)
The Unlimited Dream Company (1979)
Hello America (1981)
Empire of the Sun (1984)-mainstream
The Day of Creation (1987)
Running Wild (1988)
The Kindness of Women (1991)-autobiografie
Rushing to Paradise (1994)
Cocaine Nights (1996)
Super-Cannes (2000)
Millennium People (2003)
Kingdom Come (2006)
Culegeri de povestiri
The Voices of Time and Other Stories (1962)
Billennium (1962)
Passport to Eternity (1963)
The Four-Dimensional Nightmare (1963)
The Terminal Beach (1964)
The Impossible Man (1966)
The Venus Hunters (1967)
The Overloaded Man (1967)
The Disaster Area (1967)
The Day of Forever (1967)
Vermilion Sands (1971)
Chronopolis and Other Stories (1971)
Low-Flying Aircraft and Other Stories (1976)
The Best of J. G. Ballard (1977)
The Best Short Stories of J. G. Ballard (1978)
Myths of the Near Future (1982)
The Voices of Time (1985)
Memories of the Space Age (1988)
War Fever (1990)
The Complete Short Stories of J. G. Ballard (2001)
The Complete Short Stories of J. G. Ballard: Volume 1 (2006)
The Complete Short Stories of J. G. Ballard: Volume 2 (2006)

Un comentariu:

  1. arthur c. clarke, michael crichton, philip jose farmer, j.c. ballard.

    un an teribil.

    RăspundețiȘtergere

Acest blog este moderat. Incercati sa mentineti un limbaj civilizat si neinjurios.

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.